A londoni National Gallery kincsei: Piero della Francesca - A születés

A londoni National Gallery kincsei: Piero della Francesca - A születés

A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre.

Folytassuk a sort Piero della Francesca (élt: 1415-1492) csodálatos festményével, melynek címe A születés (1480-as évek) és a galériában a 14A teremben megtekinthető.

Piero della Francesca - Születés, 1480 környéke / Public domain, via Wikimedia Commons

Magának a National Gallery-nek a megalapítása az 1824-es évre esett, ekkor már nem lehetett tovább halogatni, hogy Londonnak legyen egy saját, nagyszabású képtára, mely a köz tulajdonában van, ugyanis egészen eddig elsősorban csak arisztokrata magángyűjtemények engedtek korlátozott betekintést a kincseik közé.

Az ország miniszterelnöke 1874 és 1880 között egy bizonyos Benjamin Disraeli volt, aki a történetben szereplő The Nativity (azaz A születés) című kép megvásárlásával nagy port kavart. Sokan megkérdőjelezték ugyanis, hogy mi szükség volt egy nem túl jó állapotban lévő, befejezetlennek tűnő festmény megvásárlására, az adófizetők pénzéből.

Benjamin Disraeli miniszterelnök / National Portrait Gallery, Public domain, via Wikimedia Commons

Piero della Francesca, a mű festője egy 15. századi olasz művész és matematikus volt, aki egy gazdag családban született, és főként egyházi és államilag megrendelt festmények készítőeként tette le névjegyét.

A szóban forgó kép eredetileg privát megtekintésre készülhetett, mivel a dokumentumok szerint az a család házában Borgo San Sepolcro-ban Tuscany-ban volt kiállítva egészen addig, amíg 1825-ben el nem adták egy gyűjtőnek, majd 1874-ben a Nemzeti Galéria meg nem megvásárolta.

Amikor a kép Londonba érkezett, nagy volt a meglepetés, ugyanis a festmény meglehetősen rossz állapotban volt, elsősorban feltehetően a nem megfelelő tárolási körülmények miatt. A több részből álló festmény táblái megrepedtek, a festék helyenként lepergett és az évszázadok alatt rárakódott portól és piszoktól is meglehetősen amatőr módon próbálhatták korábban megszabadítani.

A National Gallery 2019-ben egy három éves project keretében komoly restaurálási munkálatokba fogott és 2022 év végére a kép a körülményekhez képest is meglehetősen jó állapotba került, még ha a korábban okozott károk egy része nem is volt javítható.

A restaurálás előtti és utáni állapotot összehasonlítva a leglátványosabb változás a pásztoroknál látható, akiknek az arca a korábbi siketelen restaurálások következtében teljesen eltorzult. Az eredeti állapotot azonban röntgenfelvételekkel sikeresen azonosították a később felhordott festékrétegek alatt.

Furcsamód a szamár is mintha átlátszó lenne a háttérben, ezt elsősorban a korábbi beavatkozások, a szakszerűtlenül eltávolított festékrétegek teszik.

A pásztorok arca restaurálás előtt / National Gallery, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons

Magán a képen Jézus születése mintha csak a festő idejében és lakhelyén zajlott volna, a háttérben az istálló, miközben elöl Mária imádkozik, az angyalok énekelnek de a két pásztor és maga József is háttérbe szorul. A halandók és a szentek közötti különbség hangsúlyossá válik a ruházatban és egyéb megjelenésükben is, a halandók napégettek és zordak, míg a szent alakok világos bőrűek és pompás, színes ruhát viselnek. A kis Jézus Mária köpenyének egy sarkán fekszik, körülötte a világos talaj a toszkán homokot jelképezi ahol növények alig nőnek.

A toszkán táj / National Gallery, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons

Ha ide kattintasz, nagy felbontásban is megvizsgálhatod a szóban forgó festményt, melynek támája Jézus születése.

Olvasd el a sorozat további bejegyzéseit is:

A londoni National Gallery kincsei: a nagy londoni műkincsrablás
Londonban rengeteg felbecsülhetetlen műkincset őriznek a különböző jóhírű múzeumokban, ennek ellenére a műkincsrablás meglehetősen ritka jelenség a szigeten. Történt azonban egy eset 1961-ben, melynek háttere olyan érdekes, hogy még filmre is vitték azt 2021-ben. Tehát ahogy említettem, 1961 augusztus 21-én járunk Londonban, a Trafalgar téren, melynek egyik oldalát teljes egészében
A londoni National Gallery kincsei: François-Hubert Drouais - Madame de Pompadour a tamburinjával
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort François-Hubert Drouais csodálatos festményével, melynek címe Madame de
A londoni National Gallery kincsei: Jan van Eyck - Az Arnolfini portré
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort Jan van Eyck részletgazdag festményével, melynek címe Az
A londoni National Gallery kincsei: Lady Jane Grey kivégzése
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Kezdjük a személyes kedvencemmel, Paul Delaroche monumentális festményével, melynek címe Lady
A londoni National Gallery kincsei: Vincent van Gogh - Napraforgók
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort Vincent van Gogh csodálatos festményével, melynek címe Napraforgók
A londoni National Gallery kincsei: George Stubbs - Whistlejacket
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort az angol festő George Stubbs (élt: 1724-1806) csodálatos

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com

Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf

Facebook: Idegenvezetes London
Instagram: @idegenvezeteslondon
X (korábban Twitter): @Idegenvezetes_L

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota