A londoni National Gallery kincsei: Piero della Francesca - A születés

A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre.
Folytassuk a sort Piero della Francesca (élt: 1415-1492) csodálatos festményével, melynek címe A születés (1480-as évek) és a galériában a 14A teremben megtekinthető.

Magának a National Gallery-nek a megalapítása az 1824-es évre esett, ekkor már nem lehetett tovább halogatni, hogy Londonnak legyen egy saját, nagyszabású képtára, mely a köz tulajdonában van, ugyanis egészen eddig elsősorban csak arisztokrata magángyűjtemények engedtek korlátozott betekintést a kincseik közé.
Az ország miniszterelnöke 1874 és 1880 között egy bizonyos Benjamin Disraeli volt, aki a történetben szereplő The Nativity (azaz A születés) című kép megvásárlásával nagy port kavart. Sokan megkérdőjelezték ugyanis, hogy mi szükség volt egy nem túl jó állapotban lévő, befejezetlennek tűnő festmény megvásárlására, az adófizetők pénzéből.

Piero della Francesca, a mű festője egy 15. századi olasz művész és matematikus volt, aki egy gazdag családban született, és főként egyházi és államilag megrendelt festmények készítőeként tette le névjegyét.
A szóban forgó kép eredetileg privát megtekintésre készülhetett, mivel a dokumentumok szerint az a család házában Borgo San Sepolcro-ban Tuscany-ban volt kiállítva egészen addig, amíg 1825-ben el nem adták egy gyűjtőnek, majd 1874-ben a Nemzeti Galéria meg nem megvásárolta.
Amikor a kép Londonba érkezett, nagy volt a meglepetés, ugyanis a festmény meglehetősen rossz állapotban volt, elsősorban feltehetően a nem megfelelő tárolási körülmények miatt. A több részből álló festmény táblái megrepedtek, a festék helyenként lepergett és az évszázadok alatt rárakódott portól és piszoktól is meglehetősen amatőr módon próbálhatták korábban megszabadítani.
A National Gallery 2019-ben egy három éves project keretében komoly restaurálási munkálatokba fogott és 2022 év végére a kép a körülményekhez képest is meglehetősen jó állapotba került, még ha a korábban okozott károk egy része nem is volt javítható.
A restaurálás előtti és utáni állapotot összehasonlítva a leglátványosabb változás a pásztoroknál látható, akiknek az arca a korábbi siketelen restaurálások következtében teljesen eltorzult. Az eredeti állapotot azonban röntgenfelvételekkel sikeresen azonosították a később felhordott festékrétegek alatt.
Furcsamód a szamár is mintha átlátszó lenne a háttérben, ezt elsősorban a korábbi beavatkozások, a szakszerűtlenül eltávolított festékrétegek teszik.

Magán a képen Jézus születése mintha csak a festő idejében és lakhelyén zajlott volna, a háttérben az istálló, miközben elöl Mária imádkozik, az angyalok énekelnek de a két pásztor és maga József is háttérbe szorul. A halandók és a szentek közötti különbség hangsúlyossá válik a ruházatban és egyéb megjelenésükben is, a halandók napégettek és zordak, míg a szent alakok világos bőrűek és pompás, színes ruhát viselnek. A kis Jézus Mária köpenyének egy sarkán fekszik, körülötte a világos talaj a toszkán homokot jelképezi ahol növények alig nőnek.

Ha ide kattintasz, nagy felbontásban is megvizsgálhatod a szóban forgó festményt, melynek támája Jézus születése.
Olvasd el a sorozat további bejegyzéseit is:






Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com
Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf
Facebook: Idegenvezetes London
Instagram: @idegenvezeteslondon
X (korábban Twitter): @Idegenvezetes_L