A londoni National Gallery kincsei: George Stubbs - Whistlejacket

A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre.

Terem: 34

Akinek van szerencséje a festményt a maga valóságában látni, annak biztosan az a legelső gondolata, hogy ’Úristen ez hatalmas!’. Nem is csoda, ugyanis a kép maga valóban elképesztő méretekkel bír, egészen pontosan 2,92 x 2,46 méter!

alt

Az állat akit szinte életnagyságban ábrázolt a festő - bizonyos George Stubbs - az 1750-es és 60-as évek ünnepelt versenylova volt, a neve pedig a szinte lefordíthatalan Whistlejacket. Maga a név eredet azonban érdekes, ugyanis Yorkshire-ben akkoriban egy gin tartalmú helyi ital neve volt "whistle-jacket". Ha gin helyett pálinkaszerű párlattal készítették, akkor az ital színe megváltozott és nagyon hasonlított ennek a festményen megörökített lónak a színére.

Az állat gazdájának, Rockingham 2. márkijának temérdek pénzt nyert a különböző versenyeken, aki hálából ezt a monumentális méretű képet rendelte róla. A versenyló ereiben Arabs vér csörgedezett, korában a hat éves ’pályafutása’ alatt mindössze négy versenyt veszített csak el.

alt Rockingham 2. márkija

A festmény maga igen különleges, a fennséges állatot 13 éves korában, csodálatosan, de magányosan ábrázolja, nincsenek a háttérben emberek vagy táj. A fókuszban a ló áll, a csillogó szőrével, a repülő sörényével és a fekete szemével, mely mintha éppen minket vizslatna.Tartja magát egy legenda, miszerint a festmény befejezetlen, egy lovas hiányzik az állat hátáról, mivel a hátsó lábaknál látható, hogy a festő árnyékot festett, azaz valószínűleg éppen hozzáfogott volna a háttér és egyéb alakok megfestésének. Erre azonban a művészettörténet semmiféle bizonyítékot nem talált. Szintén legendaként tartják számon, hogy a ló, mikor meglátta a róla készülő félkész alkotást, haragra gerjedt.

alt

A befejezetlenségnek némileg ellentmond a tény, hogy az állat testének minden porcikája feltűnő precizitással lett megjelenítve, kezdve a hátsó lábak fehér szőrzetének árnyalásától, a ló pontos és végeletekig menő anatómiájának kidolgozásáig.

A művész George Stubbs (1724-1806) szinte rajongásig szerette a loakat, hosszú évekig tanulmányozta mozgásukat, sőt egészen odáig elment, hogy halott lovak tetemein modellezte az izmok mozgását, hogy minnél jobban megérthesse azt.

alt

A hatalmas festmény egészen 1997-ig volt a Rockingham család birtokában, mikor is a londoni National Gallery 11 millió fontnyi összegért (azaz hozzávetőleg 3 milliárd 850 millió forintért) bevásárolta azt a gyűjteményébe.

Olvasd el a sorozat további cikkeit is:

Jan van Eyck - Az Arnolfini portré

François-Hubert Drouais - Madame de Pompadour a tamburinjával

Van Gogh - Napraforgók

Paul Delaroche - Lady Jane Grey kivégzése

  1. photo 1: img.kingandmcgaw.com

  2. photo 2: upload.wikimedia.org

  3. photo 3: s-media-cache-ak0.pinimg.com

  4. photo 4: www.mamo.org.uk

Benedek Ágota

Magyar idegenvezető Londonban. Ha velem sétálsz megmutatom London azon arcát amely az útikönyvekben nem szerepel, de izgalmasabb mint a ’hivatalos’ útvonal. :) www.facebook.com/idegenvezeteslondon

London

Subscribe to Idegenvezetés Londonban

Get the latest posts delivered right to your inbox.

or subscribe via RSS with Feedly!