A londoni National Gallery kincsei: Jan van Eyck - Az Arnolfini portré

A londoni National Gallery kincsei: Jan van Eyck - Az Arnolfini portré

A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre.

Folytassuk a sort Jan van Eyck részletgazdag festményével, melynek címe Az Arnolfini portré (1434) és a galériában a 28-as teremben található.

Ki volt a festő és mikor élt?

Jan van Eyck belga festő, 1390 körül Maaseik városban született majd 50 éves kora körül 1441-ben Brugge-ben halt meg. A flamand festők egyike, a korai németalföldi festészet egyik legkiemelkedőbb alakja, a flamand reneszánsz első képviselőinek egyike. Mint tehetséges hercegi festő anyagi gondjai soha nem voltak, korában meglehetősen vagyonosnak számított.

Sosem azonosították a férfit a lenti képen, de széles körökben úgy tartják, hogy van Eyck önarcképéről lehet szó. A londoni galériában szintén a 28-as teremben megtalálható.

Jan van Eyck - Portrait of a Man / Public domain, via Wikimedia Commons


Kik szerepelnek a képen?

Sokáig azt gondolták, hogy a képen Giovanni di Arrigo Arnolfini és felesége, Giovanna Cenami szerepel flandriai házukban, de hozzávetőleg 20 éve kiderült, hogy ők biztosan nem lehetnek, ugyanis a házaspár 13 évvel a kép elkészülte és hat évvel van Eyck halála után kelt egybe.

Ma úgy tartják, a kép alanya Giovanni di Arrigo unokatestvére, Giovanni di Nicolao Arnolfini és felesége. Az ugyan nem derült ki, hogy a nő a férfi második felesége lehet-e vagy inkább az első aki 1433 februárjában hunyt el. Ha az első felesége szerepelt a képen, akkor a festmény valószínűleg egyfajta emlékként készülhetett.
Giovanni di Nicolao Arnolfini egy itáliai kereskedő volt aki Brugge-ben telepedett le és mert egy másik van Eyck-képen is szerepel, úgy vélik talán a festő barátja lehetett.

© Ad Meskens / Wikimedia Commons

Mi olyan érdekes a képen?

A festmény viszonylag jó állapotban megmaradt az utókor számára, bár találhatók rajta kisebb hiányosságok, amit napjainkban restauráltak. A kép infravörös reflektogrammos vizsgálata több változatot is feltárt a ma látható réteg alatt, elsősorban mindkét arcon és a tükörnél.

A kép a párt egy emeleti szobában ábrázolja nyári időszakban, amit a kintről bekukucskáló cseresznyefa is sugall. A szoba egy francia vagy burgundi stílusú szoba lehet, ahol egy ágy is található. Az ablak hat fapalettát tartalmaz, a felső része tiszta kék, vörös és zöld ólomüvegből van.

A két alak öltözete jólétet sugall, mindkettőjuk ruhája szőrmés. A férfi kalapot visel, ami még nyáron sem volt szokatlan, köntöse pedig a festmény készültekor valószínűleg sokkal inkább bíborszínű volt, a festék azonban az idők során beérett, megsötétült. Anyaga valószínűleg drága selyem volt, alatta egy mintás anyagot láthatunk mely talán selyemdamaszt.

A nő ruhájának redőzete finoman kidolgozott egy hosszú uszállyal, melyet összefogva maga előtt tart a kor divatjának megfelelően. A felületes szemlélőben azt a képzetet is keltheti, mintha várandós lenne a hölgy, a korban ugyanis szokás volt várandósnak festeni a feleségek portréját akkor is ha nem voltak azok, mert ez a termékenység egyértelmű jelképe volt; ugyanakkor a szobában felfedezhetők olyan szimbólumok, melyek a várandósságra utalhatnak: az ágytakaró vörös színe, illetve az ágy végén látható kis szobor, mely Szent Margitot - a szülő nők védőszentjét - ábrázolja.

National Gallery, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Kék alsóruhája szintén szőrmével van szegélyezve, mely itt is a jólétet szemlélteti. Bár a hölgy kevés ékszert visel - csak világos arany nyakláncát és gyűrűit - valószínűleg mindegyik drága lehetett.

A szobabelső szintén a jómódra utal: hatalmas bronz lámpatartó, fakeretes domború tükör a háttérben, díszes ágyfüggönyök mindenhol, aprólékosan kidolgozott drága csillár, kisméretű keleti szőnyeg valamint a bal oldalon látható narancsok. Nincs azonban nyoma kandallónak.

Mi történik a képen?

A festmény egyik érdekes eleme a férfi kéztartása és az, ahogyan a férfi és a nő egymás kezét fogják. Ha elfogadjuk, hogy ez a hálószobát idéző tér inkább személyes mintsem hivatalos jellegű, akkor eléggé furcsán hat Arnolfini mintegy eskütételre emelt keze, mely egy szertartásos, majdhogynem hivatalos gesztus - márpedig, ha ez nem egy házasságkötéssel kapcsolatos portré, akkor mire utal ez a kéztartás? Bizonyos elemzésekben azt olvashatjuk alternatívaként, hogy a férfi a tükörben látható alakoknak integet.

© Ad Meskens / Wikimedia Commons

A pár kézfogása – mely egyes értelmezések szerint olyan, mintha a nő keze mindjárt kicsúszna a férfiéből – természetellenesnek tűnik, és ez is sokkal inkább valamilyen hivatalos, szimbolikus értékű mozdulat, mint a közelség, az összetartás kifejezése, talán mert érdekházasságról van szó?

Kik vannak a tükörben?

Ha a tükröt jobban szemügyre vesszük, akkor abban további két alakot fedezhetünk fel, akik a párral szemben helyezkednek el. Az egyik vörös ruhát visel, ő talán maga a festő lehet, bár éppen nem fest. A szakértők azért tippelnek a festő személyére, mert van Eyck több önarcképén is vörös fejfedőt, turbánt visel.

Hol van a festő szignója a képen?

A képet szokatlan helyen, a tükör fölött szignálta és dátumozta van Eyck a következő módon: ’Johannes de eyck fuit hic 1434’ azaz ’Jan van Eyck itt járt 1434’.

Kik voltak a kép tulajdonosai mielőtt az a londoni National Gallery-be került?

A kép 1434-es elkészülte után az a modellek tulajdonában volt, majd átkerült Don Diego de Guevara tulajdonába aki 1516-ban Ausztriai Margit spanyol királynénak adományozta. Innen 1530-ban Margit unokahúgának, Habsburg Mária magyar királynénak tulajdonába került, aki 1556-ban magával vitte azt Spanyolországba, majd 1558-as halála után II. Fülöp spanyol király örökölte.

1700-ban még mindig a királyi palotában volt a festmény ám 1794-ben már átkerült a madridi Újpalotába. 1816-ban került a kép Londonba James Hay skót tábornok tulajdonaként. Ő azt állította, hogy a kép abban a brüsszeli szobában függött, ahol akkor lakott miután súlyosan megsérült a waterlooi csatában és hosszasan gyengélkedett. Beleszeretett a festménybe majd meg is vásárolta azt bar sokkal inkább valószínűbb, hogy Hay tábornok egy 1813-as spanyolországi csatában ’juthatott hozzá’ a képhez.

Hay tábornok Sir Thomas Lawrence-en keresztül felajánlotta a képet a brit régens hercegnek, a későbbi IV. György brit királynak, így az a Carlton House-ban töltött két évet, majd 1818-ban visszakerült Hay-hez. Ezután legközelebb 1841-ben egy nyilvános kiállításon bukkant fel, majd 1842-ben a londoni National Gallery 600 fontért megvásárolta.

Olvasd el a sorozat további bejegyzéseit is:

A londoni National Gallery kincsei: a nagy londoni műkincsrablás
Londonban rengeteg felbecsülhetetlen műkincset őriznek a különböző jóhírű múzeumokban, ennek ellenére a műkincsrablás meglehetősen ritka jelenség a szigeten. Történt azonban egy eset 1961-ben, melynek háttere olyan érdekes, hogy még filmre is vitték azt 2021-ben. Tehát ahogy említettem, 1961 augusztus 21-én járunk Londonban, a Trafalgar téren, melynek egyik oldalát teljes egészében
A londoni National Gallery kincsei: Lady Jane Grey kivégzése
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Kezdjük a személyes kedvencemmel, Paul Delaroche monumentális festményével, melynek címe Lady
A londoni National Gallery kincsei: Vincent van Gogh - Napraforgók
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort Vincent van Gogh csodálatos festményével, melynek címe Napraforgók
A londoni National Gallery kincsei: François-Hubert Drouais - Madame de Pompadour a tamburinjával
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort François-Hubert Drouais csodálatos festményével, melynek címe Madame de
A londoni National Gallery kincsei: Piero della Francesca - A születés
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort Piero della Francesca (élt: 1415-1492) csodálatos festményével, melynek
A londoni National Gallery kincsei: George Stubbs - Whistlejacket
A londoni National Gallery bővelkedik kincsekben, de mert az épület igazán hatalmas, egy-egy látogatás alkalmával - helyismeret nélkül - nem egyszerű minden igazán fontos képet megtalálni. Ehhez nyújtok segítséget ezzel a művészeti sorozattal, melyben a képtár kincseit vesszük szemügyre. Folytassuk a sort az angol festő George Stubbs (élt: 1724-1806) csodálatos

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com

Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf

Facebook: Idegenvezetes London
Instagram: @idegenvezeteslondon
X (korábban Twitter): @Idegenvezetes_L

cover: Public domain, via Wikimedia Commons

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota