A britek egyik legnagyobb tragédiája: a Titanic szomorú története

A britek egyik legnagyobb tragédiája: a Titanic szomorú története

Ebben a bejegyzésben vízre szállunk, de nem is akármilyen vízre, mély és nagyon hideg vízre, ugyanis témánk a méltán híres vagy inkább hírhedt Titanic és az ő szerencsétlen katasztrófája.

Korábban már született itt az oldalon bejegyzés a témában, ott egy néhány dokumentumfilmet ajánlottam figyelmetekbe, amelyek egészen érdekes oldalról járják körbe a tragédiát. A bejegyzést ide kattintva tudjátok elolvasni: A Titanic katasztrófa rejtélyei és a magyar kapcsolat

Aki első kézből szeretne információkhoz jutni, annak figyelmébe ajánlom az állandó Titanic kiállítást Southampton-ban, ahol nem csak a történet részleteivel ismerkedhettek, de találkozhattok a hajó működő makettjével valamint számos, a hajóroncsból felhozott kinccsel is: A múzeum honlapja

Na de kezdjük az elején, hogyan is lett a Titanic, a kor technikai csodája minden idők egyik legszörnyűbb tengeri szerencsétlenségének az áldozata.

A történet 1907-ben kezdődött, amikor a belfasti Harland & Wolff hajógyár elnöke és a White Star Line hajótársaság elnöke elhatározták, hogy három gigantikus óceánjárót építenek. A fő hangsúlyt a luxusra és a biztonságra helyezték - terveik szerint ezek a hajók forradalmasították volna az Atlanti-óceán két partját összekötő személyhajózást.

Georges Jansoone (JoJan) - artwork by anonymous, Public domain, via Wikimedia Commons

A White Star Line számára épülő első új óceánjáró az Olympic volt, melyet néhány hónappal később a Titanic követett. A két hajó olyan hatalmas volt, hogy új, különleges száraz dokkokat kellett építeni számukra, a hajógyár csarnokai mindennap hatalmas gépek zajától és állandó kalapálástól voltak hangosak.

Először a gerinclemezeket illesztették a helyükre, majd miután elkészült a hajó váza, beszerelték a fedélzettartó gerendákat és a fedélzetet alkotó lemezeket. Mintegy hárommillió darab szegeccsel felerősítették a hajótestet borító acéllemezeket is, melyek némelyike elérte a 9 méteres hosszúságot.

A méreteket érzékeltetendő érdemes megemlíteni, hogy a Titanic hatalmas központi horgonya 15 700 kg-ot azaz több mint 15 tonnát nyomott, ami több mint 3 afrikai elefánt összsúlya! A terhet húsz lóval vontatták be a műhelybe, ahol az előfedélzeten kialakított helyére szerelték.

Robert Welch, Public domain, via Wikimedia Commons

1911 májusára, alig két évvel a munka megkezdése után, a Titanic készen állt arra, hogy vízre bocsátsák, igy a 3 000 kiló lágy szappannal, 15 000 kiló faggyúval és 5 000 kiló olajjal kevert eleggyel síkossá tett hajótest mindenféle külön ceremónia nélkül, mindössze 62 másodperc alatt csúszott bele a vízbe. Ezután vontatóhajókkal a szerelvényező medencébe vontatták és elkezdték megtölteni az üres hajótestet.

Helyükre szerelték a hajtóműveket, kazánokat és egyéb gépeket; megépítették és berendezték a kabinokat, lakosztályokat és étkezőhelyiségeket. 1912 februárjában a Titanicot átvontatták a szárazdokkba ahol felszerelték a hajócsavarokat és felhordták az utolsó festékréteget is a hajótestre.

A közhiedelemmel ellentétben a Titanic tervezői soha nem állították, hogy hajójuk elsüllyeszthetetlen vagy különlegesen gyors lenne. A hajó tervezésekor a fő szempont a fényűző kényelem és nem a sebesség volt, így a Titanic valójában 7-8 km/órával lassabban haladt, mint vetélytársai. A hajó puszta mérete és masszív megjelenése a belsejét jellemző ragyogó pompával párosulva a legtöbb emberben mégis azt a hitet keltette, hogy a hajó valójában elsüllyeszthetetlen.

A Titanic hosszúsága 269 méter, szélessége 28 méter, a hajótest hajógerinc feletti merülési mélysége 10,5 méter volt. A hajtóműveket a hajótest mélyében 29 kazán, bennük 159 kemence látta el energiával. A kemencék együttesen 660 tonna szenet fogyasztottak naponta igy a hajó 23 csomós sebességre, azaz 42,6 km/órára volt képes.

A hajótest megerősítése és biztonságának fokozása céljából a Titanicba 15 rekeszfalat építettek, melyek igy 16 részre osztották a hajót. Tervezői úgy okoskodtak, hogy ütközés esetén a hajó még akkor sem süllyedne el, ha két rekesz, vagy az elülső kisebb rekeszek közül akár mind a négy, teljesen megtelne vízzel. A rekeszfalak felső széle azonban csak 3 méterrel nyúlt a vízvonal fölé, így a víz könnyeden átömölhetett egyikből a másikba, ami valójában hatástalanná tette az egész megálmodott rendszert.

Titanic a szárazdokkban / Public domain, via Wikimedia Commons

Az állítólag tökéletes vízzáró képességgel bíró rekeszfalakra valójában több ajtót is szereltek. Ezek ugyan szintén vízzárók voltak, de csak a hajó legalján elhelyezkedő tizenkettőt lehetett a parancsnoki hídról elektromotorok segítségével működtetni. A többi, mintegy harminc ajtót kézzel kellett bezárni. Az ütközés után e kézzel működtetett ajtók egy részét becsukták, egy részük viszont nyitva maradt, míg néhányat ismét kinyitottak, hogy könnyebb legyen felállítani a vízszivattyúkat.

1912. április 2-án a Titanic azután készen állt a kipróbálásra és kihajózott az Ír-tengerre, le egészen Southampton dokkjáig. A próbát sikeresnek ítélték és hamarosan a Southamptonban élő Edward John Smith kapitányt meg is bízták hajó irányításával. Az utasok körében közkedvelt hajóskapitány volt, az alatta szolgálók pedig kedvenc kapitányukként tisztelték.

Edward John Smith kapitány / Newspaper Illustrations Ltd., Public domain, via Wikimedia Commons

Ő volt az ideális rangidős kapitány a White Star számára már évek óta ő irányította a társaság hajóit első útjukon, és mivel már nem volt messze a nyugdíjtól a Titanic első útja karrierje csúcspontját jelentette volna.

1912. április 10-én délben azután a Titanic elindult első útjára, de a hajó mozgása olyannyira megzavarta a kikötő vizét, hogy az ott horgonyzott New York nevű hajó megfeszítette a köteleit és elindult a Titanic felé. Szerencsére azonban a kikötői vontatóhajóknak sikerült visszafogniuk a New Yorkot, és így elkerülték az ütközést.

A három utasosztállyal rendelkező Titanic 2206 utasát nem csupán fényűző dekoráció, hanem széles választékú szórakozási lehetőségek is várták.
Az első osztályú utasoknak fenntartott részlegben a kezdő atléták használhatták a hajó úszómedencéjét, tornatermét, squash pályáját, masszázs szalonját és törökfürdőjét, de jó időben a fedélzeti játékok szintén kitűnő szabadidős programnak bizonyultak.

Edzőterem a Titanic fedélzetén / Francis Browne, Public domain, via Wikimedia Commons

Ha a körülmények nem kedveztek a szabadtéri elfoglaltságoknak, az ingyenes jól felszerelt könyvtár több száz könyve várta az utasokat, de táblajátékok is szerepeltek a hajó repertoárján. A Titanicon voltak zenészek is, akik a háttérzenét biztosították és játszottak a különböző társaságoknak a nap folyamán. Napközben szivarokat, cigarettákat, cukorkákat, könnyű ételeket és italokat szolgáltak fel a hajó különféle termeiben, vacsora után az urak hagyományosan a szigorúan csak a férfiaknak fenntartott szivarszobába vonultak vissza, ahol lehetőséget volt a beszélgetésekre, szerencsejátékokra.

A Titanic első osztályának menüsora / Henry Aldridge & Son in Devizes, Wilts., CC0, via Wikimedia Commons

A hölgyek a vacsora utáni teára az olvasó- és írószobába telepedtek le, vagy a hajó társalgójában foglaltak helyet. Az utazás során a hajó tehetséges utasai számára kisebb fellépéseket is szerveztek, ahol énekelhettek, vagy komédiázhattak.

A különböző osztályok utasai természetesen külön ebédlőkben étkeztek es a jegy ára tartalmazta az étkezések árát, kivéve azokét az első osztályú utasokét, akik inkább a la carte fogyasztottak a luxusétterem étlapjáról. Az első osztályon az étkezések egyrészt társasági összejövetelekhez hasonlítottak, menüje megpróbálta megkísérteni a legjobbak legjobbjaihoz szokott, tehetős utasok kifinomult ízlését. Az első osztályú vacsora nyolc-kilenc fogásból állt, és többnyire hideg előételekkel és osztrigával kezdődött.

Ezek után minden fogást külön tálaltak fel - ez állandó parádés felszolgálást követelt a pincérektől. A másodosztályon az ebéd sokkal visszafogottabb volt, a harmadosztályon pedig csak egyszerűen elkészíthető ételekből állt, levesekből és egytálételekből.

Az első osztály utasai a társasági elit tagjai voltak, akik sokat utazgattak és akkoriban éppen a Titanic volt a legfelkapottabb hely a számukra. Sokan európai körútjukról tértek vissza a kontinens körbeutazása után, vagy üzleti érdekeltségeik miatt kényszerültek ingázásra. A másodosztályon üdülési vagy áttelepülési szándékkal utaztak az Államokba és az áttelepülés volt a harmadosztályon utazók legfőbb indoka is.

Harmadosztályon a legolcsóbb jegy egy útra hozzávetőleg $36 volt egy személyre, ha az utas hajlandó volt valaki mással megosztani a kabinját, a másodosztályon ugyanilyen feltételekkel egy útra, egy személynek, kabinmegosztással $66. Az első osztályon az ár $125-nál kezdődött, de igen gyorsan felkúszhatott sokkal többre is a szoba nagyságától es felszereltségétől függően. A legdrágább luxuslakosztály ára £900 vagy $4500 dollár volt. Ez hihetetlenül nagy összeg volt abban az időben, amikor egy átlagos háztartás havi költsége kevesebb, mint $100 dollár volt, ezért is kapta "a milliomosok lakosztálya" becenevet.

Bár a leggyorsabb hajónak járó Kékszalagért a Titanic nem versenyezhetett, mégis komoly célokkal indult útjára, ugyanis a jó reklám érdekében hat nap alatt akarta teljesíteni a Southampton–New York távot. Ezzel magyarázható, hogy Edward John Smith kapitány és legénysége a biztonságosnál jóval nagyobb sebességgel rohant az óceánon, és ez volt az oka annak, hogy a Titanic a rövidebb utat biztosító északi „veszélyzónában” haladt, meg akkor is, ha arrafelé az enyhe tél miatt 1912 tavaszán a szokásosnál is több jég sodródott.

A sarkkör és az Antarktisz környékén ugyanis a hó nem olvad el, viszont évszázadok alatt vastag jégtakarókká tömörül és gleccserek, azaz jeges jégfolyamok alakulnak ki belőlük. Idővel ezek a "jégfolyók" egyre lejjebb csúsznak a tenger irányába, majd amikor az óceánhoz érnek, a jégmezőkből nagy darabok válnak le, és az áramlattal tovább haladva jéghegyekké válnak. Méretük változatos, lehetnek akár akkorák, mint egy hűtőszekrény, de akkorák is, mint egy kisebb hegy.

A jégheggyel való ütközés 1912. április 14-én húsz perccel éjfél előtt történt, a szemtanúk más-más érzésekről számoltak be attól függően, hogy hol helyezkedtek el a hajón. Akik távolabb voltak az ütközéstől, azt állították, hogy "gyenge, súrlódó morajlást" éreztek, vagy ahhoz hasonlót éreztek, mint amikor a vonat fékez, megérkezve az állomásra.

Az utasok és a legénység olyan tagjai, akik közelebb voltak az ütközéshez, jóval erőteljesebben érezték, az ütközés során letört egyik jégdarab példaul beesett egy nyitott kabinablakon. A szemtanúk leírásai eltérnek, de a jéghegy legalább a hajó előfedélzetéig, legalább hatemeletnyire emelkedett a víz fölé, a víz alatt pedig tizenöt emeletnyi mélységre nyúlt.

Tiszta időben a jéghegyek 15-20 mérföldről mar észrevehetőek a hajóhídról, de az árbockosárból meg távolabbról. Holdfényes éjszakán ez a távolság pár mérföldre csökken, de a Titanic katasztrófájának éjszakáján a körülmények kedvezőtlenek voltak, ezért a jéghegy egészen addig rejtve maradt, amíg már túl késő volt kikerülni. Nem volt holdfény, ami megvilágíthatta volna az óceánt es a jéghegyeket gyakran ölelik körbe kis hullámok, amik megtörnek a jéghegy oldalán, de csendes időben meg hullámverés sincs. Ezek nélkül a jéghegy csak egy nagy fekete tömegként jelent meg a sötétben, és a hajó orrától csak néhány száz méternyire lehetett felfedezni.

Az április 14-ei vasárnap tiszta égbolttal virradt a hajóra, reggel kilenckor a Caronia gőzösről érkezett üzenet papírszalagja kígyózott a távírófülkébe amelyben jéghegyeket, jégszirteket és jégmezőt jelentenek, de nem sokkal dél előtt a kezdetleges szikratávíró ismét kopogni kezdett, ezúttal a Baltic figyelmeztette a Titanicot a hajózási útvonalat akadályozó jégre.

Caronia gőzös / Steve Knight from Halstead, United Kingdom, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, via Wikimedia Commons

Aznap este dermesztő hideg volt a fedélzeten, de szélcsendes, derült éjszaka követte. A hídon William Murdoch elsőtiszt tartózkodott, akit legalább hét távirat figyelmeztetett a jéghegy-veszélyre és bár az őrszemeket fokozott éberségre szólították fel, a Titanic iramát megsem fogták vissza, 40 km/óra sebességgel szelte a habokat az éjszakában. Bár az őrszemeket távcsővel nem szerelték föl, Fleet őrszem 23.40-kor egyenesen előttük hirtelen megpillantott valami sötétnél is sötétebbet.

Az eleinte kicsi folt nőtt és közeledett, így Fleet háromszor megkondította az árbockosár harangját, egyúttal telefonon is hívta a hidat. Fleet az árbockosárban mozdulatlanul állva figyelte az egyre növekedő objektumot, míg A Titanic szinte örökkévalóságnak tűnő idő múltán végre balra lendült, hogy kikerülje a jéghegyet. Fleet szorongva látta, hogy az orrfelépítmény a hegyhez súrlódik, és jégdarabok záporoznak az előfedélzetre. Éjjel 0.05-kor – körülbelül huszonöt perccel a csikorgó rázkódás után – Smith kapitány parancsot adott a legfőbb tisztnek a mentőcsónakok ponyvájának lebontására.

A Titanic csupán 16 csónakot és négy összecsukható mentőeszközt vitt magával, ezek együttesen körülbelül 1 180 főt fogadhattak be a 2 200 körüli fedélzeti összlétszámból.

A Titanic csónakfedélzetén álldogáltak az utasok, ki-ki a számára előírt helyen feszengve lesegették a többi csoportot, hogy amazok hogyan festenek a mentőmellényben. A muzsika is nyugtatta a kedélyeket, Hartley karmester összegyűjtötte az embereit, és a zenekar ragtime-ot játszott. A fedélközi szegény ír fiúk és lányok letérdelve imádkoztak, valamint egy angol pap járkált föl-alá az utasok között, gyóntatott és föloldozást adott.

A Titanic bátor zenészei / wikipedia.org

A fekete víz szüntelenül emelkedett. Hajnali 2 óra 15 perckor a legénység már az utolsó két összecsukható csónakkal bajlódott, amikor a tenger a tat irányában végig zúdult a csónakfedélzeten és elborította a hidat.

Az ütközés után a Titanic 2 óra 40 perc alatt süllyedt el, tehát másnap hajnali 2 óra 20 perckor már nyoma sem volt az óceánon. Az általános vélekedés szerint a Titanic azért süllyedt el, mert jéghegynek ütközött; valójában azonban a tragédia több körülmény összejátszásának eredménye.

Hozzájárult a Titanic elsüllyedéséhez a sebesség és a szög, ahogy összeütközött a jégheggyel, a víz hőmérséklete, a hajótest anyagának és a szegecseinek minősége, a jéghegy abban az időszakban szokatlan helyzete, a lyukak száma és az első hat vízzáró tartály elhelyezkedése, valamint a legénység figyelmetlensége is. Noha a hajó valóban jéghegynek ütközött, ha a többi szerencsétlen körülmény nem járul hozzá, talán nem süllyed el.

A Titanic személyzetének 10 túlélője / Public domain, via Wikimedia Commons

A Titanic vészjelzését számos hajó vette a tragédia éjszakáján, többek között a Carpathia, a Mount Temple, a Virginian, a Baltic, a Caronia, a Prinz Fredrich Wilhelm, a Frankfurt és a Titanic testvérhajója, az Olympic is. Eleinte több hajó indult a katasztrófa helyszínére, de miután nyilvánvalóvá vált, hogy a Carpathia érhet leghamarabb oda, a többiek folytatták eredeti útjukat.

Ahogyan szinte minden világraszóló eseménynek, ennek a hajószerencsétlenségnek is van magyar vonatkozasa, ugyanis a Carpathia hajóorvosa, a magyar származású Lengyel Árpád volt, aki a Titanic süllyedésekor mentési és orvosi munkájával kiérdemelte az egész világ elismerését.

Lengyel Árpád kisfiával / Public domain, via Wikimedia Commons

A Californian nevű hajó viszont csak néhány mérföld távolságra volt a Titanictól amikor a tragédia történt, de ő megállt éjszakára, mivel kapitánya nem kockáztatta meg az átkelést a sötétben a "jégmezőn". Volt ugyan vezeték nélküli távírójuk, de a rádiós éjszakára kikapcsolta azt, így nem vette a Titanic vészjelzéseit. A mai napig komoly viták folynak arról, vajon gondatlanul jártak-e el a Californian tisztjei, amikor nem néztek jobban utána a távoli rakétáknak és fényeknek, melyeket a fedélzetről tisztán láttak.

Willy Stöwer, Public domain, via Wikimedia Commons

1912. április 15-én hétfőn az újságok nem megerősített hírekre hivatkozva azt állították, hogy a Titanicot baleset érte, alig 5 nappal azután hogy elhagyta Southampton kikötőjét. Az első hírek szerint ütközés történt, de az emberek azt rebesgették, hogy a hajó jéghegynek ütközött és bár nem történt komolyabb baja az új-skóciai Halifax felé vontatják. A következő nap kora reggeli óráiban végül megerősítették a hírt: a Titanic elsüllyedt.

Sajnos az egyetlen teljes utaslista odaveszett a Titanic-kal együtt, és ez nagyon megnehezítette a holtak és a túlélők listájának összeállítását, de legutolsó adatok szerint 1517 ember lelte halálát a jéghideg habokban.

A Titanic legendája évtizedekig foglalkoztatta az emberi képzeletet. Az elsüllyedt hajót 1985-ben megtalálták és ekkor lehetőség nyílt arra, hogy megkülönböztessük a valóságot a mítosztól.

A hajó roncsait Dr Robert Ballard oceanográfus és tengerbiológus találta meg és amikor megtalálta észrevette, hogy az utasok beszámolóinak megfelelően a hajótest kettétört. Úgy vélte, hogy a vízzel teli előrész súlya kiemelte a vízből a hajó hátsó részét és ez nem sokkal a süllyedés előtt kettétörte a hajótestet. A hajóból kiesett törmelék több száz méteres területen szétszóródott a tengerfenéken, a hajó első és hátsó része egymástól közel 600 méterre feküdt.

A Titanic maradványa / Courtesy of NOAA/Institute for Exploration/University of Rhode Island (NOAA/IFE/URI).tdjdheuejrGrhffnfgdjfmfh fhvhgfnfjgm gfjfmvmgmfmfjfjf ghfnchfmc, Public domain, via Wikimedia Commons

A roncsok 2,5 mérföld, vagyis 4 km mélységben fekszenek a tenger fenekén, ahol a nyomás négyzetcentiméterenként 422 kilogramm, tehát maga egy felderítő expedício is komoly technikai felkészültséget igényel.

Bob Ballard jó időre titokban tartotta a felfedezést, azt remélve hogy ezzel meg tudja akadályozni a kincsvadászok fosztogatását, akik például Titanic feliratú kávésbögréket kerestek volna. Ezen a második expedíción tengeralattjáróval többször is lement a hajóroncshoz és az utolsó merülés alkalmával lent hagyott egy emléklapot az 1500 áldozat tiszteletére majd arra kérte rajta az őt követő felderítőket, hogy ne bolygassák meg az áldozatok nyughelyét.

A roncs valószínűleg idővel teljesen eltűnik majd, már az utóbbi 20 év alatt is, amióta megtalálták a Titanicot, történtek változások a szerkezetben. A hajó tat-része a nyomás és a korrózió miatt összepréselődött, a tiszti negyed, a tornaterem és a sétálófedélzet tartószerkezete pedig tovább rothadt. A Titanic építése során használt puhafa többsége, például a kabinok és a luxuskabinok fenyő válaszfalai teljesen eltűntek, a hajó belsejében emiatt hatalmas acélbarlangok tátonganak, a megmaradt fedélzeteket pedig vastag iszapréteg borítja.

Mindamellett megmaradt valami az egykor fényűző dekorációból, leginkább a roncs csendesebb vizű részeiben, ahol az áramlás hiánya gátolja a fával táplálkozó organizmusok megtelepedését. A mennyezetek és falak díszítő berakásai, a faburkolatok és a díszes ablaktakarók vannak a legjobb állapotban az első osztály fogadótermében a felsőbb fedélzetek néhány luxuskabinjában.

Amióta sikerült megtalálni a tenger fenekén a roncsokat, leginkább csak a tudományos kutatásokkal foglalkozunk es feledésbe merültek a régi összeesküvés-elméletek, miszerint direkt nem volt elegendő életmentő csónak a Titanic-on, és rengetegben csak egy pár nő és gyerek ült, amikor leengedték őket. Vörös helyett fehér rakétákat lőttek föl vészjelzésként, igy az arra járó hajókon azt gondolhatták hogy a Titanic-on csak tűzijáték van.

MaritimeQuest, Public domain, via Wikimedia Commons

A Titanic legendáját azonban kísérteties események is körül lengik, úgy tűnik, hogy ezeket az eseményeket 14 évvel korábban megálmodta egy amerikai író, Morgan Robertson. 1898-ban megjelent, Futility or the Wreck of the Titan (Könnyelműség, avagy a Titán pusztulása) című kisregényének cselekménye kísértetiesen megegyezik a későbbi tragikus eseményekkel. Eszerint megépül a világ legnagyobb, elsüllyeszthetetlennek hitt luxushajója, ami a Titan nevet kapja, méretei és egyéb paraméterei pedig szinte teljesen megegyeznek a Titanic-éval. A hajó első útjára Southamptonból indul Amerika felé, 2500 utassal, ám egy áprilisi éjszakán jéghegynek ütközik és elsüllyed, az utasok nagy része pedig a tengerbe vész. A hajón kevés volt a mentőcsónak, ezért csak az előkelők és a gazdagok menekülhettek meg. Megjelenésekor a regény visszhang nélkül maradt, ám amikor szinte szóról-szóra megvalósultak a benne leírtak, afféle próféciaként kezdtek rátekinteni.

Nem Robertson volt az egyetlen, aki megérzett valamit a készülő szerencsétlenségből. 1892-ben egy spirituális hajlamú újságíró, William Stead írt egy cikket, melyben egy óceánjáró pusztulását vetítette előre, mely számos áldozatot követel. Ebben az írásban is fontos szerep jutott a nem kellő számú mentőcsónaknak.

A sors iróniája, hogy Stead is a Titanic áldozatai között volt.
Ennél szerencsésebb volt az egyik női utas, akit állítása szerint egy ismeretlen férfi figyelmeztetett a közelgő veszélyre. Ennek köszönhető, hogy bár New Yorkba szólt a jegye, a franciaországi Cherbourgban - ahol a hajó további utasokat vett fel - partra vitette a poggyászát és nem folytatta tovább az utazást. A történetet később több túlélő is megerősítette.

Hát igy történt, hogy egy elő legenda 5 nap alatt foszlott semmivé, de a körülötte kialakult és csillapodni nem akaró érdeklődés meg ma is, több mint 100 évvel a tragédia után is éléken foglalkoztatja az embereket a világ minden pontján.

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com

Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf

Facebook: Idegenvezetes London
Instagram: @idegenvezeteslondon
X (korábban Twitter): @Idegenvezetes_L

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota