Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 6. rész

Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 6. rész

London egy óriási város, szám szerint 11 metró vonal szeli keresztül-kasul, melyek 272 állomást szolgálnak ki:
* Bakerloo Line (1906)
* Central Line (1900)
* Circle Line (1871)
* District Line (1868)
* Hammersmith & City Line (1864)
* Jubilee Line (1979)
* Metropolitan Line (1863)
* Northern Line (1890)
* Piccadilly Line (1906)
* Victoria Line (1968)
* Waterloo & City Line (1898)

A vonalak teljes hossza 402 km, a legelső, a Mertopolitan Line 1863-ban nyílt meg, akkor Paddington (régi nevén Bishop's Road) és Farringdon Street megállók között.

Naponta majd 5 millió embert szállít a londoni metró és legtöbben úgy suhanunk keresztül az állomásokon, hogy nincs tudomásunk a neveik mögött megbújó történelemről. Ezen most egy kicsit változtatunk.

London Bridge
London történelme 2000 éves múltra tekint vissza, amelyben a rómaiaknak igencsak fontos szerep jutott, ugyanis ők alapították a várost, akkoriban Londinium néven. Az első, Temzén átivelő fa híd pedig szintén az ő művük, időszámításunk szerint 43-ból. Ez a híd szinte a maival megegyező helyen állt, az évszázadok során azonban többször újjá építették. A híd igencsak különleges történetéről a következő bejegyzéseimben a részleteket is megtudhatjátok: A híd amin egykoron laktak: London Bridge valamint Hogyan került a London Bridge Amerikába?.
A metró megállót 1900-ban nyitották, eredetileg is London Bridge néven.

A régi London Bridge a házakkal / Claude de Jongh, Public domain, via Wikimedia Commons

Marble Arch
A Marble Arch magyarul annyit tesz, hogy "Márvány Diadalív", ami igaz is, hiszen tervezője John Nash, a Rómában található Konstantin császár diadalívjét vette mintául a Londoni megalkotásakor. A carrarai márványból készült diadalív eredetileg a Buckingham Palota bejáratát díszítette, oda 1828-ban került, de hamarosan, egészen pontosan 1850-ben eltávolították onnan, ugyanis a palota homlokzata teljes átalakításon esett át és így már nem illett a képbe.
A metrómegállót 1900-ban nyitották, Marble Arch néven.

a Marble Arch / Marble Arch, London W1 by Christine Matthews, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons

Marylebone
Nagyon sokáig a környéket csak "Tyburne" néven emlegették. Az mai Oxford Street korábban mint Tyburn Road volt ismert, nevét pedig az alatta mai napig is folyó de időközben befedett Tyburn folyóról kapta. A Marble Arch környékén találjuk az egykori Tyburn fa emlékét, melyet valójában akasztófaként használtak, ide lógatták fel a köztörvényes börtönök elítéltjeit, így a név egyezés ezzel a meglehetősen véres helyszínnel arra ösztönözte a lakókat hogy valami szebb nevet válasszanak.
A mai Marylebone kerületben állt egy kis templom, melynek neve St Mary-by-the-Bourn volt, rövidítve pedig Maryburne, melyből a 1740-es évekre már csak a rövid "Mary le bone" maradt. A metró megállójának tervezésekor, 1907-ben elsősorban két név között vacilláltak, az egyik a Lisson Grove, a másik a Marylebone volt, mégis egy harmadik nevet kapott, Great Central lett. 1917-ben azonban a történelmi hűség kedvéért mégiscsak átnevezték Marylebone állomásra.

az egykori Tyburn fa emléke / John D. Smith, Cwmbran, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons

Monument
London egyik jól ismert jelképe a Monument azaz az "Emlékmű", az 1666-os nagy londoni tűzvésznek állít emléket. Magát az épületet az 1670-es években leplezték le, tervezője Christopher Wren és Robet Hooke voltak. Az itt található metróállomást 1884 Eastcheap néven nyitották, majd egy hónap múlva átnevezték Monumentre.

az 1666-os nagy londoni tűzvész / Museum of London, Public domain, via Wikimedia Commons

Moorgate
A név hallatán és főleg mert szerepel benne a "gate" azaz "kapu" szócska, arra gondolhatunk, hogy valószínűleg ez a helyszín a rómaiak által emelt városfal egyik átjáróját jelölheti. Maga a római fal a mai történelmi városközpontot vette körül, amit ma City of London néven ismerünk. Erről a helyszínről következő bejegyésben olvashattok többet: Város a városban: City of London.
A metró megálló 1865-ben nyitott Moorgate Street néven, majd 1924-ben átnevezték a rövidebb Moorgate névre.

Moorgate metrómegálló / Sunil060902, CC BY-SA 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, via Wikimedia Commons

folytatása következik...

A sorozat további részeit az alábbi linkeken találod:

Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 1. rész
London egy óriási város, szám szerint 11 metró vonal szeli keresztül-kasul, melyek 272 állomást szolgálnak ki: * Bakerloo Line (1906) * Central Line (1900) * Circle Line (1871) * District Line (1868) * Hammersmith & City Line (1864) * Jubilee Line (1979) * Metropolitan Line (1863) * Northern Line (1890) * Piccadilly Line (1906) * Victoria Line (1968) * Waterloo & City Line
Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 2. rész
London egy óriási város, szám szerint 11 metró vonal szeli keresztül-kasul, melyek 272 állomást szolgálnak ki: * Bakerloo Line (1906) * Central Line (1900) * Circle Line (1871) * District Line (1868) * Hammersmith & City Line (1864) * Jubilee Line (1979) * Metropolitan Line (1863) * Northern Line (1890) * Piccadilly Line (1906) * Victoria Line (1968) * Waterloo & City Line
Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 3. rész
London egy óriási város, szám szerint 11 metró vonal szeli keresztül-kasul, melyek 272 állomást szolgálnak ki: * Bakerloo Line (1906) * Central Line (1900) * Circle Line (1871) * District Line (1868) * Hammersmith & City Line (1864) * Jubilee Line (1979) * Metropolitan Line (1863) * Northern Line (1890) * Piccadilly Line (1906) * Victoria Line (1968) * Waterloo & City Line
Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 4. rész
London egy óriási város, szám szerint 11 metró vonal szeli keresztül-kasul, melyek 272 állomást szolgálnak ki: * Bakerloo Line (1906) * Central Line (1900) * Circle Line (1871) * District Line (1868) * Hammersmith & City Line (1864) * Jubilee Line (1979) * Metropolitan Line (1863) * Northern Line (1890) * Piccadilly Line (1906) * Victoria Line (1968) * Waterloo & City Line
Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 5. rész
London egy óriási város, szám szerint 11 metró vonal szeli keresztül-kasul, melyek 272 állomást szolgálnak ki: * Bakerloo Line (1906) * Central Line (1900) * Circle Line (1871) * District Line (1868) * Hammersmith & City Line (1864) * Jubilee Line (1979) * Metropolitan Line (1863) * Northern Line (1890) * Piccadilly Line (1906) * Victoria Line (1968) * Waterloo & City Line
Honnan kapták London metró megállói a nevüket? - 7. rész
London egy óriási város, szám szerint 11 metró vonal szeli keresztül-kasul, melyek 272 állomást szolgálnak ki: * Bakerloo Line (1906) * Central Line (1900) * Circle Line (1871) * District Line (1868) * Hammersmith & City Line (1864) * Jubilee Line (1979) * Metropolitan Line (1863) * Northern Line (1890) * Piccadilly Line (1906) * Victoria Line (1968) * Waterloo & City Line

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com

Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota