Miért pont pirosak a londoni buszok?

Miért pont pirosak a londoni buszok?

A londoni piros buszok egyertelműen a város szimbólumává váltak az idők során, mindenki felismeri őket a világ minden pontján, de hogy miért pont pirosra festették őket, azt csak kevesen tudják.

by Oleg Magni from Pexels

Az egyik elmélet szerint a korai prototípusokat azért festették vörösre hogy a többi járművezetőt figyelmeztessék, szinte rájuk kiabálva, hogy ’tartsa a távolságot; ez a dolog még kísérleti stádiumban van!’ Az első tesztjárművek német gyártásúak voltak, úgy ismertek őket mint ’Rotmeisters’ melyből a ma is hasznalatos brit formula, a ’Routemasters’ név alakult ki. Ok bevallom, ez valójában csak egy érdekes elmélet, de sajnos nem igaz.

Az igazság felkutatására a történettel 1907-be kell visszamennünk, amikor a legtöbb busz még lóvontatású volt (onmibusz) és ahány társaság üzemeltette őket, annyi különböző színű jármű közlekedett a városban. 1907-ben azután - megunva a kaotikus állapotokat - a London General Omnibus Company (a Londoni Általános Omnibusz Társaság) a teljes flottáját vörösre festette, csak hogy kitűnjön a london utcáin kavargó tömegből.

by Mariana Alves on Unsplash

A társaság hamarosan a legnagyobb busztársasággá fejlődött így a vörös szín kezdte uralni az utcákat. Amikor a cég 1933-ban London Transport Company-vé (azaz Londoni Tömegközlekedési Vállalattá) alakult a náluk elfogadott festési szabályzatot kiterjesztette sok másik szállító cégre is.

Ha egy gyors pillantást vetünk a londoni tömegközlekedés színszabványaira, megtalálhatjuk azt a Pantone 485 C színárnyalatot, melyet a szabályzat előír, bár nem csak a londoni buszok büszkélkedhetnek vele, ugyanilyen színű ugyanis a londoni Central line metróvonal, valamint a Royal Mail (Király Posta), a KitKat, a McDonald’s és az orosz zászló piros színe is ez.

by Roman Fox on Unsplash

A pontos, szabványos színárnyalatot ide kattintva ellenőrizhetitek.

by Damiano Baschiera on Unsplash

Hogy egészen precíz legyek, be kell valljam, hogy a londoni buszok nem teljesen pirosak, a tetejük, melyet szinte sohasem látunk ugyanis fehér, mégpedig azért, hogy visszatükrözze a napfényt, így valamelyest csökkentse a buszok nyári átmelegedését. Ha a teljes busz felületből levonjuk a tető, az ablakok és a busz oldalára szerelt reklámok felüleltét, kiderül, hogy hozzávetőleg egy busz csak 30-40%-a vörös.

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz, ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota

cover: by Dimitris Vetsikas from Pixabay

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota