Ami nélkül London bajban lenne: a Temze-gát

Ami nélkül London bajban lenne: a Temze-gát

A Temze London legnagyobb folyója, mely közvetlen összeköttetésben van a tengerrel így az ár-apály jelenség London városában is megfigyelhető, csak úgy mint a nyílt tengeren.

A folyó Anglia déli részén, Kemble falucska közelében ered és a Londoni-medencén keresztülhaladva az Északi-tengerbe folyik. Útja során 9 angol grófságot (county) érint, 20 mellékfolyója van és 134 híd ível át rajta.

A Temze forrása  / by Steve Daniels, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

Áramlásának sebessége 1–3 csomó (kb. 2–6 km/óra) között mozog. A középkorban, különösen a kis jégkorszak idején a folyó rendszeresen befagyott, jegén vásárokat, népünnepélyeket, korabeli sportrendezvényeket tartottak, amelyekről bővebben itt olvashatsz: Amikor a Temze befagyott vizén tartották a heti vásárokat: a kis jégkorszak

Bár a területet egykor birtokló rómaiak idejekorán felismerték a folyó jelentőségét, közlekedésben és élelmiszer-, illetve vízellátásban elfoglalt szerepét, és igyekeztek is azt évszázadokon keresztül megőrizni, az iparosodással és a technikai fejlődéssel járó vívmányok igencsak mély nyomot hagytak a folyó élővilágán.

A viktoriánus idők mérnöki újításainak például nemegyszer a Temze látta kárát, s nem kevés idő telt el, amíg az angolok ráébredtek, hogy e méltóságteljesen hömpölygő víztömeg pöcegödör helyett másként is használható.

Feljegyzésekből tudjuk, hogy az 1858-as „Nagy bűz” (a „Great Stink”) idején a Temze vize a tonnaszámra belejuttatott ürülék és egyéb szenny miatt olyan elviselhetetlenné vált, hogy a közvetlenül a folyó mellett fekvő, csodálatos londoni Parlament épülete gyakorlatilag üresen állt. A képviselők egy idő után nemhogy nem jártak be munkahelyükre a szag miatt, de örülhettek, ha túlélték az immáron kolerával is szennyezett víz halálos kigőzölését, mely egyébként is több ezer áldozatot követelt.

Bár a tömegek lassan elkezdték felfedezni a folyó szórakozásra és kikapcsolódásra alkalmas oldalát, az esős brit időjárás és a Temze szabályozatlansága, illetve az árterületre való építkezés tilalmának hiánya miatt a gyakorta áradó folyó még mindig rendszeresen elöntötte a városokat és a vidéket, házakat, embereket sodorva magával; amely egyre sürgetőbbé tette a folyó teljes hosszán történő védekezést.

A folyó szabályozása után a legnagyobb fenyegetést a tenger felől érkező hatalmas hullámok jelentették, így szükségessé vált egy gátrendszer megépítése is a folyón. A Temzén épült árvízvédelmi létesítmény a világ második legnagyobb mozgatható gátja, a holland Maeslantkering után.

A 20. században két nagyobb áradás volt az országban, ami emberéleteket követelt, az 1928-as és az 1953-as. Utóbbinál, amely talán minden idők legnagyobb természeti csapása volt Nagy-Britanniában, több mint háromszázan haltak meg, ezrek váltak otthontalanná, és 1600 km hosszan sérült meg a partszakasz. Londonban főleg Silvertown-ban és Canning Town-ban pusztított a víz, így ekkor határoztak arról az angol parlamentben, hogy gátat kell építeni a Temzén, hogy a jövőbeni viharok ne okozhassanak ekkora kárt.

A Temze-gát (angolul Thames Barrier) 1974 és 1984 között épült Woolwich Reach-nél, London belvárosától nem messze, feladata pedig, hogy megakadályozza, hogy az Északi-tenger felől érkező magas hullámok elárasszák a várost.

A kilenc kapus gátrendszer mintegy 520 méter szélesen húzódik a Temze nagyobbik ágán és négy 61 méter széles, valamint két 30 méter széles hajózható szakaszra osztja a folyót, de van ezen kívül négy nem hajózható szakasz is. A kapuk forgással működnek, vagyis amikor zárt állapotba hozzák őket, beforgatják őket a vízbe, sőt, hagynak némi vizet a kapu alá is folyni, mert így jobban lehet szabályozni a működését. A pillérek közt lévő kapuk ívesek és üresek, így amikor a víz alá süllyesztik azokat, megtelnek vízzel, amikor pedig működéskor elforgatják őket, megtenek levegővel.

A négy fő kapu 20 méter magas és egyenként 3700 tonnát nyom, egy teljes lezárás költsége £16000 font (nagyjából 5,5 millió forint), így csak indokolt esetben használják őket. Akkor mindenképp lezárják a teljes szakaszt, ha az előrejelzések nagy vihart jeleznek és olyan áradást, amely meghaladná Nagy-Londonban a 4,87 méteres vízszintet.

A gátat eredetileg úgy tervezték, hogy 2030-ig szolgáljon, jelenleg azonban azzal számolnak a mérnökök, hogy 2070-ig biztosan védeni fogja Londont, habár a tervezés idején nem számoltak még a globális felmelegedéssel és a világ tengerszintjeinek dinamikus növekedésével.

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz, ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota

Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf

Buy Me A Coffee

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota