A Westminster Abbey titkai: VII. Henrik halotti szobra

A Westminster Abbey (Westminster apátság) London egyik legismertebb épülete, de történelmét és funkcióját tekintve talán az egyik legösszetettebb épület is a világon, tartanak itt királyi esküvőket, koronázásokat, de a nemzet számos nagyja is itt van eltemetve.
Az itt eltemetett emberek száma nehezen meghatározható, körülbelül 3000–3300-as lehetnek. A bizonytalanság oka az, hogy az eltelt majd 1000 év alatt sok olyan temetést hajtottak végre ahol a dokumentáció hiányos, valamint mert több sírt az idők során áthelyeztek, és ezeknél a leírások szintén nem mindig teljesek.

Az ide eltemetettek között található VII. Henrik angol király (uralkodott: 1485-1509) a VII. Henrik kápolnában (más néven Lady Chapel) feleségével, Yorki Erzsébettel (élt: 1466-1503) együtt.
Szintén az apátságban látható VII. Henrik király fejszobra is, mely az olasz reneszánsz szobrász, Pietro Torrigiano (élt: 1472-1528) munkája, aki Firenzéből 1509 és 1510 körül érkezett Angliába. Tehetségének köszönhetően Pietro, Lorenzo de' Medici védnöksége alatt tanult művészetet, aki a reneszánsz kultúra legelkötelezettebb mecénása volt, többek között Botticelli és Michelangelo előrehaladását is támogatta.
A feljegyzések szerint Torrigianonak azért kellett szinte menekülnie Firenzéből, mert egy alkalommal, miközben ő és Michelangelo, Masaccio freskóit másolták a Santa Maria del Carmine nevű karmelita templomban, annyira összeszólalkoztak, hogy Torrigianó egy jól irányzott ütéssel eltörte Michelangelo orrát. Miután a támadást Lorenzo de' Medicinek jelentették, a mecénás annyira felbőszült az elkövető ellen, hogy ha Torrigiano nem menekült volna el Firenzéből, kétségtelenül nagyon súlyos büntetést szabott volna ki rá.
Miután Torrigiano Rómába került, majd egy ideig katonáskodott is, a férfit Angliába hívták, valószínűleg maga a fiatal VIII. Henrik közvetlenül apja, VII. Henrik halála után. Az első megbízatása szerint terrakotta szobrokat kellett készítenie a néhai VII. Henrikről és fiáról VIII. Henrikről, mely munkákkal az udvarban nagyon meg voltak elégedve.

Torrigiano következő nagy megbíztatása az elhunyt VII. Henrik valósághű temetési képmásának elkészítése volt, amelyet ma is a Westminster apátságban őriznek, valamint ugyanitt, VII. Henrik édesanyja, Lady Margaret Beaufort síremlékének az elkésztése is.
Az elvégzett munkákkal olyannyira elégedettek voltak az angolok, hogy az olasz szobrász további megbizatást kapott, ezúttal VII. Henrik és felesége Yorki Erzsébet a közös halotti emlékművének elkészítésére a Lady Chapel-ben, amelyet valószínűleg 1512 és 1517 között mintázott és a mai napig is látható.

Az elvégzett munkák minőségén felbuzdulva, VIII. Henrik király még életében megrendelte a saját halotti emlékművét, melyet a művésznek a Windsor kastélyban található Szent György kápolnában kellett volna elkészítenie. Az uralkodó kikötése csak annyi volt, hogy hasonlítson édesapja, VII. Henrik emlékművére, de egy negyed mérettel nagyobb legyen. Ez az emlékmű végül mégsem készült el, pedig már az árában, £2000-ban meg is egyeztek, ami mai értéken majd 2 millió angol font lett volna.
Az angliai munkák befejezte után Torrigiano elhagyta a szigetet és élete további részében, Spanyolországban, elsősorban Sevillában élt, ahol végülis a spanyol inkvizíció éldozatául esett és 1528-ban meghalt.
Nade az általa készített, VII. Henrik királyt ábrázoló valósághű temetési képmásnak úgy tűnik, hogy új élete kezdődik, ugyanis a Westminster apátság úgy döntött, hogy beveti a legújabb 3D animációs technikákat és megpróbálják az első Tudor házból való uralkodó alakját életre kelteni.

Ez annál is inkább érdekes project, mivel úgy tartják, hogy ez a mellszobor lehet a legélethűbb ábrázolása az egykori angol királynak, ugyanis egyenesen az ő halotti maszkja alapján készülhetett, mely maszkok jellemzően viasz vagy gipsz öntéssel, egyenesen a holttestről készülnek.
Érdekesség, hogy eredetileg a fejhez tartozott egy test is, melyet festett vászonnal borított szalmából formáztak, és amelyet az uralkodó temetési szertartásán a koporsója tetejére helyeztek. Sajnos a test maga már nincs meg, mert a II. vilgáháborús bombázások idején történt vízbetörés tönkretette az apátság pincéjében őrzött relikviát.
Egyébként maga a fejszobor megtekinthető a Westminster apátság múzeumában, a The Queen’s Diamond Jubilee Galleries-ben.

Magát a szobor fejet már több alkalommal scannelték és próbálták meg lemodellezni hogyan nézhetett ki valójában az élő uralkodó, de akkoriban még nem rendelkeztek a maihoz haonló csúcstechnológiával.
A most alkalmazott ThinkSee 3D technológia a fotogrammetria nevű módszert alkalmazza, azaz az egy műtárgyról minden szögből készített digitális fényképeket átalakítják egy digitális 3D-s modellé azáltal, hogy közben vizsgálják a tárgy számos felületi jellemzőjét, melyeket összegezve kiderül, hogy azok hogyan változnak képről képre. A szoftver ezután a háromszögelés módszerével meghatározza a jellemző mélységeket, majd végül a digitális modellnek fényképes textúrát adnak.
A tervek szerint a vizsgálatok eredményét még 2025-ben nyilvánosságra hozzák, ha megvan, én is hozom majd a bejegyzéshez a frissítést.
Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com
Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf
Facebook: Idegenvezetes London
Instagram: @idegenvezeteslondon
X (korábban Twitter): @Idegenvezetes_L
borítókép: © User:Colin / Wikimedia Commons