A Templomos Lovagok kerek temploma Londonban

A Templomos Lovagok kerek temploma Londonban

A mai bejegyzésben London azon részére kalauzollak benneteket, melynek neve Temple (azaz templom), ugyanis ez a városrész valójában egy bizonyos épületről kapta a nevét, amely nem más, mint a Templomos Lovagok kerek temploma mely a mai napig is áll.

Miért is annyira érdekes ez a templom és miben különbözik más templomoktól amelyek szinte számolatlanul találhatók London szerte? Egyrészt az alakja az amely eltér a szokványostól - ez ugyanis egy kör alakú templom - másrészről alapítói körül számos furcsa legenda kering. A templomos lovagokrol van tehát szó, egy a 12. század elején Jeruzsálemben kilenc lovag által alapított jelentéktelen lovagrendről, mely a ‘Krisztus szegény lovagjai’ néven kezdte a pályafutását.

Michael Coppins, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

A lovagrend körüli számos történelmi rejtély kibogozását a rend történetének rövid áttekintésével kell hogy kezdjük, mivel csak így érthetünk meg később néhány fontos összefüggést. 1118-ban Jeruzsálemben kilenc francia lovag tett fogadalmat arra, hogy életüket a továbbiakban a szentföldi zarándokok oltalmazásának szentelik.

A johanniták már a 12. század első évtizedében, mint betegápoló és katonai lovagrend, komoly befolyást szereztek a jeruzsálemi királyi udvarban, igy az újonnan alapított alig kilencfős szervezet, több mint jelentéktelen volt a gyarapodó „ispotályosok” mellett. II Balduin jeruzsálemi király azonban pártfogásába vette a „szegény lovagokat” – és a hagyomány szerint Salamon régi templomának területén adományozott székhelyet nekik, egy romos épületszárnnyal együtt, igy ekkortól kezdték el a „Templom lovagjainak”, vagy csak egyszerűen templomosoknak nevezni őket.

Még két évtized sem telt el a kilenc alapító lovag eskütételét követően, amikorra már nagyon komoly befolyást szerzett a templomos rend. Egy pápai bulla kivette a rendet a püspökök joghatósága alól, teljes adómentességet biztosított számukra, és Róma püspöke lett a templomosok legfőbb patrónusa ami azt jelentette, hogy a pápán kívül senkinek sem tartoznak felelősséggel, és senki sem vonhatja felelősségre őket.

De a „szegény lovagok” olyan többlet privilégiumot is kaptak a pápától, amellyel egyetlen más egyházi szervezet sem rendelkezett; nevezetesen kamatra kölcsönözhettek pénzt, amely a középkorban a hívő keresztényeknek tiltott dolog volt. Önként adódó kérdés, hogy miért szerezhettek ilyen különleges kiváltságot a templomosok a másik két nagy és befolyásos katonai renddel, a johannitákkal és a Jeruzsálemi Szentsír Lovagrenddel szemben?

A templomos rend legfőbb vezetője a Nagymester aki élethosszig tartó szolgálatot töltött be, s halálát követően összeült a káptalan, hogy új Nagymestert válasszon. E választó testület tagjai a tartományok – Nagymesterhez hasonló, de csak lokális kiterjedésű korlátlan hatalommal bíró – vezetői voltak, akik egyben tanácsaikkal is elősegítették a rend működését. Az általános helyettes a senechal volt, aki a legfőbb vezető távollétében hozzá hasonló jogokkal bírt. Az ezt követő legfontosabb szerep a marshalle volt, aki a hadi ügyeket felügyelte.

A szerzetes és világi lovagokon túl - akik a templomos rendi keresztes sereg gerincét alkották - számos könnyű fegyverzetű tiszt, katona és káplán vett részt egy-egy hadjáratban. Ők nemesi ranggal általában nem rendelkeztek, legfőbb feladatuk az volt, hogy kettes-hármas csoportokban egy-egy lovaghoz csapódva segítsék, támogassák őt a csatában.

A templomosok jelvénye, amely több templomuk és katedrálisuk homlokzatán is megtalálható, két lovagot ábrázol, amint egy lovon ülve csatába indulnak. Szegélyén a következő körirat áll: “Sigillum Militum Xpisti” azaz “Krisztus katonáinak pecsétje”. A rend hivatalos jelmondata pedig így hangzik: “Non nobis, domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam” ami magyarul annyit tesz: “Nem miértünk, Uram, nem miértünk, hanem a Te nevednek dicsőségére”.

A rend legfőbb vezetőjét, a Nagymestert, általában fehér tunikában és fehér köpenyben ábrázolják, amely köpenyen vállrésznél a jellegzetes – a kelta keresztből eredeztethető - templomos jelvény, a vörös kereszt szerepel. A kereszt formája koronként változott, s vagy egy tucat olvasható ki a különböző forrásokból. Emellett használatos volt, bár ritkán, fekete és barna köpeny is. Kezében mindig ott tartotta a Nagymester az abacust, a pálcát, amelynek felső része egy kör alakú, keresztet ábrázoló formában végződött.

A templomos lovagok, hasonlóan a Nagymesterhez, fehér tunikában, de sodronyinggel is felvértezve indultak a csatába. Azok a lovagok - akik bár a templomosok seregében szolgáltak - de nem nemesi származásúak voltak, barna viseletet hordtak. Fejüket vas fejfedővel, testüket pajzzsal védték, amelyen a vörös kereszt szintén ott díszelgett. A lovagcsapat egyik legfőbb jelképe a bauceant volt, egy vízszintesen osztott, fekete-fehér alapú zászló, amelyben kezdetben fekete, majd a későbbiekben vörös kereszt állt.

A rend viharos gyorsasággal terjeszkedett, 2 éven belül jelentős befolyást szerzett Franciaországban, és 10 éven belül megjelentek Skóciában is, ahol I. David skót király elit katonaságává váltak. A hálás uralkodótól jelentős birtokokat és komoly kiváltságokat kaptak hadi szolgálataikért cserébe.

A templomos rend a 13. század közepén élte a fénykorát, egész Európában hatalmas birtokokkal, és ami talán még fontosabb, nagyon komoly politikai befolyással rendelkeztek. A kapott pápai privilégium alapján vagyonukat ügyesen befektetve, kiterjedt pénzügyi műveletekbe és hitelezési tevékenységbe fogtak, néhány évtized alatt szinte valamennyi európai udvar eladósodott a templomosoknak.

Kevéssé ismert, hogy a templomosok vezették be az első pénzhelyettesítő értékpapírt, a váltót is, ami annyit jelentett, hogy ha az utazó elindulás előtt a pénzét letétbe helyezte egy templomos rendház által működtetett pénzváltónál, az erről kiállított elismervényt Európa és a Szentföld bármelyik más templomos „bankjában” kiválthatta, elkerülve ezzel, hogy a középkorban egyáltalán nem ritkaságszámba menő útonállók kifoszthassák.

Photo by Gioele Fazzeri from Pexels

A templomosok addigi stabil helyzetében az 1200-as evek végén következett be érzékelhető változás, amikor IV. (Szép) Fülöp francia király, akinek a sok hadakozástól és költségesen könnyelmű, felelőtlen udvari életvezetése miatt üresen kongott a kincstára, fejébe vette, hogy megkaparintja a templomosok vagyonát.

Mivel a lovagrend pápai oltalom alatt állt, megfelelő, és az egyházfő által sem kifogásolható indokot kellett találni a történelem első nagy koncepciós perének előkészítéséhez, igy a kieszelt vád az egyház elárulása, bálványimádás és eretnekség lett.

Akkoriban köztudott volt, hogy a templomosok a Szentföldön számos különlegesen érdekes ereklye és misztikus tárgy, dokumentum birtokába kerültek, melyekről késobb még szót ejtek.

Gondos előkészületek után, 1307. október 13-án pénteken (ekkortól számít egyébként az európai kultúrkörben a péntek 13 szerencsétlen napnak), ezen a napon szervezett akció keretében Fülöp emberei az egész ország területén egyidejűleg elfoglalták a templomos rendházakat és lefogták a mit sem sejtő lovagokat. A rendtagokat bebörtönözték, és kínvallatással igyekeztek kicsikarni belőlük a koholt vádak beismerését, de csak kevesen törtek meg, akik viszont ellenálltak, mind máglyán végezték, mint eretnekek.

Jacques de Malay-t a templomos lovagok nagymesterét hét évvel később, 1314-ben égették meg. A máglyára lépő nagymester mind Fülöpöt, mind a pápát és vádlóját, hazugságaik miatt megátkozta. Tény és való, hogy egy év elteltével, már egyikük sem volt az élők sorában.

Mielőtt magáról a londoni templomról esne szó, meg kell említsünk néhány nagyon furcsa tényt a templomosok múltjábol, mint például hogy noha a lovagok a zarándokok kísérésére és oltalmazására tettek fogadalmat, mégsem ismerünk semmilyen olyan korabeli dokumentumot, amely arra utalna, hogy valaha is eleget tettek volna e vállalásuknak. A kutatoók szerint Salamon temploma, ahol a lovagrend az első időkben tanyát vert, legendás kegytárgyak, így többek között a menóra, és a Mózes kőtábláit őrző frigyláda otthona is volt és talán magát a misztikus Szent Grált is egy ideig a templom romjai közt rejtegették.

A lovagok rögtön azt követően, hogy a királyi kegy jóvoltából birtokukba vehették a templom területét, a nyilvánosság elől leplezett ásatásokba fogtak, de hogy mit találhattak azt a mai napig homály fedi. A legenda szerint számos értékes ereklye és hatalmas értékű aranykincs, valamint az ókeresztény, sőt korábbi időkből származó különleges iratok kerültek a templomosok birtokába, igy – többek között – a templomosok őrizték a Krisztus halotti gyolcsának tartott és mind a mai napig parázs tudományos vitákat kiváltó torinói leplet, emellett birtokukban volt a Krisztus képmását őrző Veronika kendő, valamint Krisztus keresztjének egy darabja is. Érdekességként megemlíthetjük, hogy egy időben a templomosok birtokolták az 1222-es magyar Aranybulla egy példányát is.

Annak ellenére, hogy a kapzsi Fülöp jelentős értékű templomos vagyont kaparintott meg a koholt eretnekség vádjával, nagy bosszúságára a királyi katonaság által lefoglalt és feldúlt párizsi központból semmi sem került elő a szóbeszéd szerint ott őrzött legendás bibliai relikviákból és különleges kincsekből. Mind a mai napig élő legenda, hogy e titokzatos relikviákat néhány lovagtestvérnek az utolsó pillanatban sikerült kicsempésznie Párizsból, és Skóciába menekíteni. Az „skót kapcsolat” Dan Brown világhírű regényében a Da Vinci kódban is felbukkan, de vajon miért éppen Skócia?

A templomosok nagyon korán, már 1128-ban megjelentek a brit szigeteken. I. David skót király udvarában rövid idő alatt komoly befolyást szereztek, és a királytól jelentős birtokadományhoz jutottak. Két jelentősebb székhelyet alakítottak ki Skóciában, angliai központjukat pedig a mai London területén lévő Temple városrész környékén rendezték be.

Amikor Fülöp szétverte a lovagrendet, a pápai dekrétummal szemben senki sem dacolhatott így a templomos rend utolsóként Angliában is feloszlatásra került. A francia sorstársaiknál szerencsésebb angol templomosok, ezt követően legnagyobb részt a johannita rendbe azaz a kórházas lovagok rendjébe olvadtak be. Ha volt mit menteniük Fülöp mohó és vérszomjas kapzsisága elől, annak biztos mentsvára valóban csak Anglia lehetett azokban az időkben.

De vajon, hová kerülhettek a Párizsból kimenekített titokzatos relikviák? A történelmi legendáriumban lehetséges helyszínként a skóciai Rosslyn és a mai londoni szerepelnek. Rosslyn neve minden bizonnyal ismerősen cseng azok előtt, akik olvasták Brown regényét, a Da Vinci kódot. Az angliai templomosokkal szoros kapcsolatban álló Saint Clair (a későbbiekben Sinclair) család ősi birtokán Rosslyn-ban áll az a kápolna, amelyet sokan a templomos kincsek rejtekhelyének tartanak.

Rosslyn kápolna, Skócia  / אמפל, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

A kápolna a Sinclair család temetkezési helye volt, egykori feljegyzések szerint, a kripta lejárata a kápolna hátsó bejáratának a közelében volt. 1837-ben, amikor a család egyik tagja, felelevenítve az ősi szokásokat, az elhagyatott templom kriptájába szeretett volna temetkezni, a hosszú keresgélés ellenére sem találták meg a lejáratot es azt mind a mai napig nem sikerült felfedezni, emiatt többen úgy vélik, hogy a kripta valójában egy olyan rejtett földalatti terem, amelyben a templomosok kincseit, sőt magát a Szent Grált is elrejtették.

A teóriának azonban több szépséghibája van, az első és legfontosabb azonban megiscsak az hogy az 1450-es években amikor Rosslyn épült, már több mint két évszázad telt el a templomos rend feloszlatása óta. Amíg Rosslyn esetleges templomos kapcsolata pusztán feltételezés, addig – ezzel szemben-, ma is Temple városkában áll Anglia egyetlen, bizonyítottan a lovagok tulajdonában volt apátsági templomának romja.

Most pedig vessünk egy pillantást a lovagrendhez bizonyíthatóan kapcsolódó Temple-ben található körtemplomra.

Előzetesen érdemes tudni, hogy a Seaton család tagjai, akik szoros kapcsolatban álltak a skociai Sinclair klánnal és a templomos lovagokkal - sőt közülük többen a rend tagjai is voltak - a londoni Temple környékén rendelkeztek birtokokkal. Temple-ben elevenen élő hagyomány, hogy a Párizsból kimenekített kincseket az apátság területén rejtették el a templomos lovagok.”Fordítsd tekintetedet a tölgy és a szil felé, és meg fogod találni a rejtett milliókat” – tartja egy napjainkig ismert környékbeli középkori mondás, amely sokak szerint az itt elrejtett templomos kincsekre utal.

Diliff, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

London belvárosában, az irodaházak és a szerkesztőségek között terül el a különös Temple negyed: a templomos lovagok egykori rendházának területén ma ügyvédekkel, joghallgatókkal találkozhatunk, valamint a klinkertéglás épületek között található Anglia egyik legszebb román kori temploma, és természetesen több gondozott és gyönyörű kert is.

A templomos lovagok, ahogyan azt mar emlitettem korabban, a 12. században telepedtek meg a Fleet street és a Temze közötti, a folyó felé enyhén lejtő területen. Felépítették templomukat és rendházukat, mignem 1312-ben azt elkobozták tőlük és a Johannita lovagoknak adták. 1541-ig volt az ő birtokukban, mikor VIII. Henrik ugy növelte a királyi vagyont, hogy szerezetesrendeket oszlatott fel és ingatlanaikat magáévá tette.

1609-ben I. Jakab kiraly a jogászoknak adta a területet, így végül itt alakult meg a négy londoni jogászkollégium közül kettő, az Inner Temple és a Middle Temple. A jó angol hagyományok szerinti működést a második világháború zavarta meg: a Luftwaffe ezt a területet is szinte teljesen megsemmisítette - az újjáépítés a hatvanas évekig tartott.

Ma újra a jogászoké a környék, a kollégiumok mellett ügyvédi irodák, jogi könyvtárak, kamarák találhatók itt. A negyedhez a bejáratot nem könnyű megtalálni, de nektek most elárulom, hogy a Fleet Streetről kell bemenni. A Fleet Streeten több régi, favázas ház áll újabb kori társai között, az egyiknek a kapuja alatt van a bejáró, majd a kapualjból hosszú sikátor vezet a "jogászbirodalomba.

A Temple Church, azaz a lovagok régi temploma, az öt angol középkori körtemplom egyike, a másik négy Cambridge-ben, Northampon-ban, Maplestead-ben és Ludlow-ban található. A templom előtt álló oszlopon egy templomos jelképet láthatunk: a lovukat egymással megosztó lovagokat - meglepő, de csak 2000-ben állították ezt a szobrot.

Pko, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

A templomosoknak korábban Holborn városrészben már volt egy kisebb, szintén kerek alapú templomuk, de onnan átköltöztek a jelenlegi helyszínre. Az 1666-os nagy londoni tűzvész után Sir Christopher Wren újította fel az épületet, és ekkor került bele az orgona is.

A templom alapvetően egy 1170 körüli rotundából és egy 1240-ben hozzáépített hosszhajóból áll. A körtemplom az egyik legmisztikusabb épületforma, hiszen eredete több ezer évre nyúlik vissza. A középkorban a világ mintájára a tökéletes templomot is kör alaprajzúnak képzelték, különösen, miután a keresztes lovagok hírét hozták, hogy Jeruzsálemben is ilyen áll Krisztus sírja felett.

A templomba belépve az első és legmeghatározóbb élmény az a kilenc életnagyságú kőből faragott élethű szobor, mely a legenda szerint a templomos lovagrend alapítóit hivatott megörökíteni és amelyek a földön fekve vannak elhelyezve.

Valójában a kifaragott lovagok nem feltétlen voltak az alapítók között, ők valószínűleg olyan emberek akik csupán pénz vagy befolyás árán kaphattak kőből faragott öröklétet. A 9 személy közül 5-öt már sikerült is azonosítani. A kőszobrok keresztbe tett lábának legendája szerint akiket így ábrázoltak, azok a Szent Földön háborús eseményekben vettek részt, de egyelőre ez a legenda nem nyert még megerősítést, sőt az azonosítottak közül többekről bizton állíthatjuk, hogy életükben ők biztosan nem csatáztak.

Smuconlaw, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Sajnos a szobrok meglehetős károkat szenvedtek, mikor 1941-ben a második világháború alatt egy bomba robbant az éplületben, de szerencsére nagy részüket sikerült restaurálni. A valódi alapító lovagokat megörökítő mementókat sajnos szinten nem láthatjuk a templomban, elpusztításra kerültek, mikor Fülop korában a lovagrendet megsemmisítésre ítélték.

A templomosok története egyáltalán valójában kevésbé misztikus, korabeli céljaik, kapcsolatrendszerük nagyon is racionális, gyakorlati alapokon nyugodott, éppúgy, mint szervezetük feloszlatása. Történetük érdekek és érdekellentétek mentén alakult, szoros összefüggésben a középkori világi és egyházi hatalom egymáshoz való viszonyával.

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz, ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota