Titkos alagút a Bond Street metrómegálló és a Selfridges áruház között?

London megannyi titkot rejteget, szinte minden sarkon találunk belőlük egyet-kettőt. Nincs ez másként a város egyik legforgalmasabb utcája esetében sem, ugyanis a Bond Street metrómegálló az Oxford Street egyik legforgalmasabb állomása, ahonnan azonban - a régi történetek szerint - föld alatti alagút vezet az egyik közeli, hatalmas áruházhoz, a Selfridges-hez.

alt

Azért mondom, hogy csak a régi történetek szerint létezik az alagút, mivel ugyan sokan tudni vélik létezését, de a mai napig sajnos még senki sem fedezte azt fel. Érdekes módon a londoni metróról szóló leírásokban is fel-felbukkan a téma, sőt még a Wikipédián is találhatunk rá utalásokat, bár talán utóbbit nem is igazán kellene megbízható információforrásnak tekintenünk.

Létezik azonban egy régen megbarnult, aprócska irattartó a TfL (azaz a londoni közlekedési társaság archívumában) mely egy igen figyelemre méltó alagút kezdeti terveit tartalmazza, még az 1920-as évekből. A Bond Street állomás pontosan 1900-ban nyitotta meg kapuit, majd egy évtizeddel később a Selfridges áruház is megjelent a színen. Az újdonságokat kínáló áruház forgalma nagyon rövid idő alatt elképesztő mértékben megnövekedett, így az LU (azaz a korabeli londoni metrótársaság) és a Selfridges áruház tulajdonosai tárgyaló asztalhoz ültek egy esetleges föld alatti összeköttetés terveinek megvitatása céljából. Arról tanácskoztak, hogy hogyan lehetne az állomást úgy átépíteni, hogy onnan az áruházhoz külön föld alatti alagút vezessen. Arról sajnos már nem maradtak fenn feljegyzések, hogy a tárgyalással milyen messzire juthattak, ugyanis a továbbiakban már nem találunk utalást a megbeszélésen történtekkel kapcsolatban.

alt

A Selfridges áruházban a megnyitástól számítva majd 18 éven át folyamatosan kisebb-nagyon építkezések folytak, így nagyjából 1928-ra tehető amikor az épület véglegesen elkészült.
Harry Gordon Selfridge, az áruház tulajdonosa pontosan látta, hogy a számtalan vásárlójuk nagy része metróval érkezik, így 1929-ben újra felvetette a közvetlen alagút tervét a londoni metrótársaság akkori igazgatójának, Lord Ashfield-nek. Ezután újabb megbeszélések indultak, melyek azonban 1930-ra le is álltak, ugyanis Mr Selfridge összes javaslata vagy túl drága volt, vagy nem volt praktikus sőt néhány közűlük egyenesen veszélyes volt.

alt

Az ötlet úgy tűnik a mai napig is csak ötlet maradt, ugyanis a továbbiakban már nem találunk a levéltárakban semmilyen közvetlen összeköttetésre utaló építési tervet, pedig néha talán nem is lenne annyira rossz ha az Oxford Street elképesztő forgalmának egy részét legalább a föld alá tudnánk terelni.

  1. photo 1: www.aksward.com

  2. photo 2: d.ibtimes.co.uk

  3. photo 3: d.ibtimes.co.uk

Benedek Ágota

Magyar idegenvezető Londonban. Ha velem sétálsz megmutatom London azon arcát amely az útikönyvekben nem szerepel, de izgalmasabb mint a ’hivatalos’ útvonal. :) www.facebook.com/idegenvezeteslondon

London

Subscribe to Idegenvezetés Londonban

Get the latest posts delivered right to your inbox.

or subscribe via RSS with Feedly!