Miért közlekednek a britek a bal oldalon?

Miért közlekednek a britek a bal oldalon?

A britek elég sok mindent csinálnak másként mint a többség Európában és ezek közé tartozik a közlekedés is. Míg Magyarországon a jobb oldali közlekedés a megszokott, addig a szigeten a bal oldali. Na de miért is van ez így?

Nos a helyzet az, hogy az britek semmit nem változtattak, pont ők azok akik mindent ugyanúgy csinálnak mint ahogy évszázadokkal ezelőtt is tették, Európa nagy része volt az aki megreformálta a meglévő rendszert.

Jimmy Barrett, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons

Nagyon úgy tűnik, hogy a bal oldali közlekedés szabályba iktatása a római időkből származik, akkoriban ugyanis nem mindig volt veszély nélküli az utcán való közlekedés. A rómaiak általában maguknál hordták fegyvereiket és mert nagy többségéban jobbkezesek voltak, ha önvédelemre került a sor, könyebb volt egy jobb oldalról közelítő ellenségre kardot rántani.

Más magyarázat szerint a rendszerint bal oldalon lógó kard miatt logikus volt balról a nyeregbe szállni, s akkor már az út bal oldalán is haladni tovább.

A közlekedéssel kapcsolatban az első írásos feljegyzések a 12-13. századból valók, ahol például a vatikáni zarándokok számára azt írták elő, hogy az út bal oldalán haladva kell megközelíteni Rómát.

Champion Hill, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

Később, a Nagy Francia Forradalom idején (1789-1799) szimbolikus jelentősége volt annak, ki melyik oldalon haladt: a szegények, a forradalom hívei a jobb oldalon, a forradalom ellenségei, az arisztokraták pedig a bal oldalon. Így már nem akkora csoda, hogy Napóleon pont ekkoriban döntött a közlekedés megváltoztatása mellett, de a rossz nyelvek szerint döntésében szerepet játszott az is, hogy ő maga is balkezes volt.

Angliában ekkor már 1735 óta kötelező volt a bal oldali forgalmi rend, azonban Amerikában mégiscsak a jobboldali közlekedés terjedt el, egyéb praktikus okok miatt, itt ezt 1792-ben iktatták törvénybe.

Európában a jobb oldali közlekedés a franciák közvetítésével elterjedt Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, Spanyolországban és Svájcban is. Oroszország csak az első világháború végén tért át a jobb oldali közlekedésre, az Osztrák-Magyar Monarchia területén viszont továbbra is a bal oldali közlekedés volt érvényes.

A 20. század végére nagyjából az egész világ beállt a jobboldali közlekedésre, az Egyesült Királyság és az egykori brit gyarmatbirodalom tagjai kivételével (India, Ausztrália, és Afrika dél-keleti része), ők megmaradtak a bal oldalon. Furcsa lehet, de van egy néhány olyan ország is a bal oldalon, akik soha nem voltak brit gyarmat, mégis ezt a közlekedési irányt választották, ez pl. Japán, Indonézia vagy Nepál.

WiseTraveller, CC0, via Wikimedia Commons

A hajózásban egyébként világszerte a jobb oldali kikerülési irány lett a meghatározó, a repülőgépek tömeges elterjedésével egy időben pedig szintén a jobb felé való kikerülést határozták meg.

Érdekesség, hogy Londonban létezik egy rövidke utcácska, ahol jobb oldali közlekedés van érvényben és ez nem más, mint a Savoy szállodához bevezető privát Savoy Court, ami így nem egy nyilvános főút, ezért az út jobb oldalán való kölekedés nem sérti a hivatalos brit közlekedési szabályokat.

A szokás ebben az utcában úgy alakulhatott ki, hogy amikor még lovaskocsin közlekedtek az emberek, a hölgy vagy a legmagasabb rangú utas mindig a hajtó mögötti oldalon foglalt helyet, azaz a jobb oldalon. A szállodához érve az út jobb oldala volt az alkalmasabb, hogy ott megálljanak és a kocsi ajtaját kinyitva a vendéget kisegítsék.

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com

Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf

Buy Me A Coffee

Read more

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Magyarok Londonban: Sass Flóra, az első magyar női Afrika-kutató

Megkockáztatom, hogy alig néhányan hallottatok Sass Flóra (helyenként Szász) magyar származású, londoni kötődésű Afrika kutatóról, pedig nem csak felfedezései de élete is meglehetősen érdekes. Sőt mi több, Ugandában emléktáblát találunk az emlékére, de erről egy kicsit később. Kezdjük a történetet ott, hogy 1841-ben egy székely kisbirtokosi családba Nagyenyeden megszületett egy

By Agota