Miért közlekednek a britek a bal oldalon?
A britek elég sok mindent csinálnak másként mint a többség Európában és ezek közé tartozik a közlekedés is. Míg Magyarországon a jobb oldali közlekedés a megszokott, addig a szigeten a bal oldali. Na de miért is van ez így?
Nos a helyzet az, hogy az britek semmit nem változtattak, pont ők azok akik mindent ugyanúgy csinálnak mint ahogy évszázadokkal ezelőtt is tették, Európa nagy része volt az aki megreformálta a meglévő rendszert.
Nagyon úgy tűnik, hogy a bal oldali közlekedés szabályba iktatása a római időkből származik, akkoriban ugyanis nem mindig volt veszély nélküli az utcán való közlekedés. A rómaiak általában maguknál hordták fegyvereiket és mert nagy többségéban jobbkezesek voltak, ha önvédelemre került a sor, könyebb volt egy jobb oldalról közelítő ellenségre kardot rántani.
Más magyarázat szerint a rendszerint bal oldalon lógó kard miatt logikus volt balról a nyeregbe szállni, s akkor már az út bal oldalán is haladni tovább.
A közlekedéssel kapcsolatban az első írásos feljegyzések a 12-13. századból valók, ahol például a vatikáni zarándokok számára azt írták elő, hogy az út bal oldalán haladva kell megközelíteni Rómát.
Később, a Nagy Francia Forradalom idején (1789-1799) szimbolikus jelentősége volt annak, ki melyik oldalon haladt: a szegények, a forradalom hívei a jobb oldalon, a forradalom ellenségei, az arisztokraták pedig a bal oldalon. Így már nem akkora csoda, hogy Napóleon pont ekkoriban döntött a közlekedés megváltoztatása mellett, de a rossz nyelvek szerint döntésében szerepet játszott az is, hogy ő maga is balkezes volt.
Angliában ekkor már 1735 óta kötelező volt a bal oldali forgalmi rend, azonban Amerikában mégiscsak a jobboldali közlekedés terjedt el, egyéb praktikus okok miatt, itt ezt 1792-ben iktatták törvénybe.
Európában a jobb oldali közlekedés a franciák közvetítésével elterjedt Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, Spanyolországban és Svájcban is. Oroszország csak az első világháború végén tért át a jobb oldali közlekedésre, az Osztrák-Magyar Monarchia területén viszont továbbra is a bal oldali közlekedés volt érvényes.
A 20. század végére nagyjából az egész világ beállt a jobboldali közlekedésre, az Egyesült Királyság és az egykori brit gyarmatbirodalom tagjai kivételével (India, Ausztrália, és Afrika dél-keleti része), ők megmaradtak a bal oldalon. Furcsa lehet, de van egy néhány olyan ország is a bal oldalon, akik soha nem voltak brit gyarmat, mégis ezt a közlekedési irányt választották, ez pl. Japán, Indonézia vagy Nepál.
A hajózásban egyébként világszerte a jobb oldali kikerülési irány lett a meghatározó, a repülőgépek tömeges elterjedésével egy időben pedig szintén a jobb felé való kikerülést határozták meg.
Érdekesség, hogy Londonban létezik egy rövidke utcácska, ahol jobb oldali közlekedés van érvényben és ez nem más, mint a Savoy szállodához bevezető privát Savoy Court, ami így nem egy nyilvános főút, ezért az út jobb oldalán való kölekedés nem sérti a hivatalos brit közlekedési szabályokat.
A szokás ebben az utcában úgy alakulhatott ki, hogy amikor még lovaskocsin közlekedtek az emberek, a hölgy vagy a legmagasabb rangú utas mindig a hajtó mögötti oldalon foglalt helyet, azaz a jobb oldalon. A szállodához érve az út jobb oldala volt az alkalmasabb, hogy ott megálljanak és a kocsi ajtaját kinyitva a vendéget kisegítsék.
Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com
Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf