London és a lovak

London kapcsolata a lovakkal mindig is nagyon szoros volt, de ez nem is csoda, hiszen nagyon sokáig ők biztosították a közlekedést és a nehéz áruk mozgatását a városon belül. Mai napig is gyakran látni lovasokat a Hyde Parkban, de sokan tartanak hátasokat a számos city farm egyikében avagy külön erre a célra alapított, közösen fenntartott lovardákban. A királyi családhoz tartozó bárminemű ünnepség elmaradhatatlan szereplői és rendszeresen rangos lóversenyeket is tartanak a város környékén.

Az elmúlt és jelenlegi londoni lovak tiszteletére álljon itt most néhány érdekesség velük kapcsolatban.

Jó dolog a lótrágya
A lovak trágyáját még manapság is gyűjtötték és használták, elsősorban a Whitechapel kerületben lévő, 2017-ben bezárt harangöntödében, melyet 1570-ben alapítottak. A trágyát itt a harangok külső felületének kialakítására használták, a hagyományos eljárásoknak megfelelően.

alt

Kunkor a lónak
A londoni Rotherhithe alagút 1904-ben épült, kimondottan a korabeli lovas forgalom számára, melynek megfelelően egy enyhe ívvel építették azt, csak hogy az alagút másik végén feltűnő éles fény ne riassza meg a lovakat annyira.

Kórház a lovaknak
A gőzvonatok elterjedése idején a nagyobb állomásokon mindenhol tucatszám voltak elérhetőek az igáslovak, ugyanis a vonattal érkező nagy mennyiségű áruk helyi kiszállítását velük végezték. Sok helyen ezekre a területekre telepítették az állatkórházakat, Londonban a Paddington állomásnál például még ma is látható egy. Az épület érdekessége, hogy oldalán az első emeletre vezető rámpa található, amin keresztül a lovakat bevezették a vizsgálatra. Ma már ez az épület a St. Mary kórház tulajdona, így itt az állatok gyógyításával egy ideje már felhagytak.

alt

Lovak ki a vízből!
Csakúgy mint a világ más részén, Londonban is sokáig használtak lovakat kisebb hajók vontatására a csatornákon keresztül. Ez azért is volt praktikus megoldás, mivel a motor és az üzemanyag tárolására kialakított helyiségek csak hasznos teret vettek volna el a jövedelmet hajtó raktérből. A lovak azonban a csatorna partról időnként a vízbe kerültek ha egy-egy hajó berántotta őket vagy ha a gőzmozdonyok tülkölésétől megijedve maguk ugrottak a csatornába. Ilyen esetekre építettek a csatornákból a partra vezető téglával kirakott felde feljárókat, melyeket használva a lovak kis segítséggel a partra kapaszkodhattak.

Kipp-kopp
A lovak általában hozzászoknak azokhoz a felületekhez amelyeken a legtöbbet sétálnak, így például egy fa burkolatú úthoz szokott ló nehezen viseli a kemény kövezetet a patája alatt. Londonban alkalmanként találkozhatunk csatornafedőknek álcázott, valójában azonban régi fa útburkoló maradványokat megőrző darabokkal.

alt

Szűk a hely
A Putney kerületben található busz végállomás még a szokásosnál is szűkebb buszfordulóval dicsekedhet, ez ugyanis korábban apró, ló vontatta buszoknak lett kialakítva, akiknek jóval kisebb tér is elegendő volt a fordulásra. A lóvontatta buszok már régen a múlt ködébe vesztek, de a szűk buszforduló megmaradt.

Ha magas a ló
Néha a lóra való felszállás nehézségekbe ütközhet, alkalmanként jó ha van a közelben egy segítő, de legalábbis egy kiemelkedő pont. Ezen probléma áthidalására a leghíresebb londoni példa talán Wellington hercegének fellépője, melyet 1830-ban kimondottan az ő tiszteletére emeltek a városban.

alt

  1. photo 1: blogs.ucl.ac.uk

  2. photo 2: upload.wikimedia.org

  3. photo 3: assets.londonist.com

  4. photo 4: assets.londonist.com

Benedek Ágota

Magyar idegenvezető Londonban. Ha velem sétálsz megmutatom London azon arcát amely az útikönyvekben nem szerepel, de izgalmasabb mint a ’hivatalos’ útvonal. :) www.facebook.com/idegenvezeteslondon

London

Subscribe to Idegenvezetés Londonban

Get the latest posts delivered right to your inbox.

or subscribe via RSS with Feedly!