Különleges London: a St Katharine Docks

Londonban a Tower of London mellett sétálgatva sokaknak elkerüli a figyelmét, hogy a Tower Bridge másik oldalán - a Tower mellet közvetlenül - létezik egy különleges helyszín, a St Katharine Docks névre hallgató kikötő.

Mindenképpen érdemes ide betérni és körbesétálni legalább egy medencéjét, mert a helyszín rengeteg történetet mesél. Igaz ma már inkább yachtokat találunk itt és szállodákat, de fénykorában London egyik legjelentősebb kikötőjének számított.

St Katharine Docks makett / Stephencdickson, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

A kikötő kialakításához 1825-ben fogtak hozzá, a már akkor sem lakatlan városrészben. Az építkezéshez hosszas tervezés után kezdtek, amihez az itt álló 1250 épületet és szintén itt álló középkori St Katharine kórházat is le kellett bontani. Az eredetileg itt élő 11 300 lakost a közeli Whitechapel városrész nyomornegyedeibe száműzték és a kilakoltatás után csak a házak tulajdonosai kaphattak némi kértérítést.

Magát az egykor itt álló St Katharine kórházat 1148 körül alapították, amikor Stephen (1135-1154) volt Britannia királya, akiről annyi maradt fenn, hogy meglehetősen gyenge kézzel uralkodott, rendszeresek voltak királyságában a skótok és a walesiek portyái. Az Anjou (francia) származású felesége Matilda hozott némi stabilitást a birodalom életébe és ő volt az is aki megalapította az egykor itt álló kórházat az utazók, a betegek és az idősek menedékül, mely időszakosan a leprában szenvedők elkülönítő kórházaként is funkcionált.

Amikor a viktoriánus időkben már nem látták többé hasznát a kórháznak a kikötővel szemben, elbontották a régi épületet. Az új, minden korabeli igényt kielégítő kikötőt Thomas Telford mérnök tervezte, bent a medencében a vízszintet pedig speciálisan tervezett gőzgépekkel tartották állandó szinten. Magán a szomszédos Temze folyón pedig ahogyan ma is, naponta kétszer követhették a közeli Északi-tengeren is megjelenő ár-apály jelenséget, ami alkalmanként 7 méteres vízszintbeli különbséggel is járt.

St Katharine Docks zsilip a Temzére / photo: Idegenvezetés London

A kikötő kialakítása 1830-ra több mint 2 millió angol fontba került, ami mai árfolyamon 286 millió angol fontnak felel meg.

Az újonnan épült dokkok hivatalos megnyitására 1828-ban került sor, és bár az igazán nagy tengerjáró hajók továbbra sem itt kötöttek ki, azonban az Indiából származó tea, valamint az Ausztráliából, Új-Zélandról és a Falkland-szigetekről származó gyapjú a hajókról itt került raktárakba.

1909-ben a Port of London hatóság átvette az összes londoni kikötő felett az irányítást így a St Katharine Docks felett is.

A II. világháborúban a kikötő súlyosan megsérült a német légibombázások következményeként és egészen 1968-ig évekig nem is állították helyre. Amikor azonban ez megtörtént, a kereskedelmi hasznosítása a kikötőnek megszünt, ma már privát hajók és yachtok vannak ide kikötve hosszabb-rövidebb időre, az ide látogatók nagy örömére.

A kikötő területén áll a Dickens Inn is, melyet 1976-ban Cedric Charles Dickens, Charles Dickens író unokája alakíttatott át egy 1700-as évekbeli tea csomagoló raktárból avagy sörfőzdéből pubbá.

Érdekesség, hogy a kikötő építésekor a pub épületét (mind a 120 tonnáját) 70 méterrel keletre helyezték át, hogy a nagyszabású kikötői terveket meg tudják valósítani. A helyreállítás során az épület eredeti gerendáit és deszkáit használták fel és egy 18. századi háromszintes erkélyes fogadó stílusában rekonstruálták.

Na de a kikötőben a kellemes séta mellett még sok minden egyebet is csinálhatunk, például részt vehetünk minden évben a Classic Boat Festival-on (azaz a Klasszikus Hajók Fesztiválján) szeptember táján, ahol többek között a következőkkel találkozhatunk:
* Dunkirk Little Ships
* Bates Starcraft motorcsónakjai
* Navy P2000 hajók
* történelmi vontatóhajók

Na és hogy ezek pontosan mik?

Dunkirk Little Ships
Azoknak a kisebb történelmi magán hajóknak az egyesülete, akiknek tulajdonosai 1940-ben önkéntesen a Brit Expedíciós Erők segítségére siettek, azaz részt vettek a Dynamo, a Cycle és az Aerial hadműveletekben. Ezeknek a hadműveleteknek a célja az volt, hogy a német seregek által Franciaország északi partjaira szorított szövetséges haderőket Angliából indulva, hajókon megmentsék. A példátlan összefogással sikerült is 338 000 katonát kimenteni a biztos halál karmaiból.

Bates Starcraft motorcsónakjai
Azon tulajdonosok közössége, akiknek klasszikus fából készült motoros hajóit 1946 és 1975 között mind a William Bates & Son cég építette Chertsey-ben, a Temze partján.

Navy P2000 hajók
A haditengerészet part menti járőrhajói, melyek nélkülözhetetlenek az aknavadászathoz, a tengeri biztonság megőrzéséhez és a part menti vizek biztonságos hajózhatóságának biztosításához.

A minden évben megrendezett eseményen rendszeresen részt vesz vagy a 'Gladys', vagy a 'Lady Daphne’ nevű mely utóbbi egy 1923-ban épült, ma már történelminek számító fa árbócos, eredeti funkcióját tekintve kereskedelmi hajózásra szánva. A kezdetekben kaolint és portlandi mészkövet szállító uszályként a dél-keleti parti kikötők között hajókázott. Akkoriban több ezer hasonló hajót építettek, de mára már kevesebb mint 40 működőképes és csak 10 olyan létezik, mely alkalmas személyszállításra is.

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
idegenvezeteslondon@gmail.com

Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf