Hogyan kapták számozásaikat a londoni buszok?

Hogyan kapták számozásaikat a londoni buszok?

Első pillantásra talán nehéz meglátni a rendszert a londoni buszok számozásában, pedig van benne, nagyon is.

Maga a számozás rendszere még azokra az időkre nyúlik vissza amikor London utcáit ló vontatta eszközök koptatták. A ma használatban lévő számozási módszer lassan alakult ki, azóta formálódott mióta a legelső busz szolgálatba állt a fővárosban 1904-ben, néhány számozott útvonalat azonban még manapság is sikerül visszavezetni egészen a ló vontatta omnibuszok idejéig.

A 24-es járat például - ami Pimlico és Hampstead Heath között van forgalomban - 1911-ben pont ugyanezen az útvonalon kezdte meg működését az akkori Általános Omnibus Társaság kötelékében.

Avatott szemeknek néha azonban tűnhet úgy hogy a számozás mintha nem lenne sorrendben, de ez csak azért lehetséges, mert a londoni útvonaltervezők ügyelnek a hagyományokra is, a régi, történelmi útvonalakat általában nem módosítják és nem számozzák át. Erre jó példa az 55-ös útvonal, mely eredetileg London belvárosa és Leyton között állt szolgálatba, immár több mint 40 éve.

Vannak azonban olyan számozások is, melyek egy betűvel kezdődnek, de erre szintén megvan a hiteles magyarázat: 1970-ig a London Transport vállalat volt felelős a szolgáltatásokért egy nagyjából fánk alakú körgyűrűig, a város körül.

Az ezeken útvonalakon közlekedő buszoknak fenntartották a 300 és 499 közötti valamint a 800 és 899 közötti számokat. Idővel, ahogy egyre több busz útvonalra lett szükség melyek a belváros felé irányultak, az útvonalszervezőknek újabb megoldások után kellett nézzenek, ekkor születtek meg a számozások melyek első tagja egy betű, a következők szerint:
A - Airport Heathrow (A10)
B - Bexley (B11-B16)
C - Central azaz belváros (C, C1, C2)
D - Docklands (D3, D6, D7, D8)
E - Ealing (E1 tól E11-ig)
H - Hapstead vagy Harrow vagy Hunslow (H9-H98)
K - Kingston (K1-K5)
N - Night azaz éjszakai buszok jelzése
P - Peckham (P4, P5, P13)
R - Richmond (R68, R70)
RV - Riverside azaz a folyó mentén
S - Sutton (S1, S3, S4)
U - Uxbridge (U1-U9)
W - Wood Green vagy Waltham Forest (W3-W19)
X - Express járat (X26, X68)

Itt érdemes talán azt is megjegyezni, hogy a 700-as széria a mai napig egy másik tömegközlekedés szolgáltató cég, a Greenline hasznosítására van bízva. Ha emlékszünk, ezek közlekednek például a Victoria pályaudvar és különböző repterek között is.

Ha olyan változásokat eszközölnek a tervezők melyek útvonal bontással járnak, akkor általában az utolsó számjegyek utalnak a történelmi útvonalra, hogy az utasoknak könyebb legyen asszociálni, vajon a busz hozzávetőleg milyen útvonalon is közlekedhet. Ez volt a helyzet például 2003-ban is, amikor a 14-es Puthey Heath and Warren Street közötti útvonalat osztották. Így keletkezett a 414-es járat, ami a teljes eredeti útvonal csak egy bizonyos szakaszát fedi le.

A csatolt videót megnézve pedig magunk is úgy érezhetjük, mintha a londoni 24-es emeletes busz első ülésén utazva bejárnánk a belvárost.

Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz, ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota