A vonat amellyel egykoron a londoni halottak jártak

A londoni Waterloo állomás épületétől nem messzire még ma is megtalálható a város legfurcsább vasútjának a maradványa, sőt ha egy pillantást vetünk az egykori könyvelésbe, akkor azt is megtudhatjuk, hogy kik váltottak „csak oda” jegyet erre a meglehetősen drága utazásra.

alt 121 Westminster Bridge Road, London

A pontos megnevezése ennek a régen elhagyatott megállónak, a bejárata fölé volt írva nagy betűkkel: „London Necropolis Railway” azaz „Londoni Temető Vasút”. A 19 században a főváros túlzsúfoltsága komoly problémákat okozott, de nem csak az élőknek. A korabeli szűkös temetők a templomok körül ekkorra már mind megteltek, olyannyira, hogy alkalmanként temetetlen holtakat lehetett bennük találni, avagy egy-egy temetés alkalmával a földből csontok kerültek elő rendezetlen összevisszaságban. A városnak sürgősen szüksége volt egy nagy területű temetkezési helyre, lehetőleg olyan helyen, amelyet az átlag londoniak is meg tudtak fizetni.

alt

A problémára az újonnan kiépített vonathálózat adta a megoldást, ugyanis négy évvel azután hogy a Waterloo állomást megépítették 1848-ban, a „London Necropolis and National Mausoleum Company” is megalakult. Első intézkedése volt, hogy területeket vásárolt fel temető céljára Surrey megyében, Woking település közelében (Brookwood Cemetery). Mivel ez a terület Londontol relatív messze volt, olcsón hozzá lehetett jutni, így a szegényebbek is megengedhették maguknak, hogy az újonnan kijelölt temetőben parcellákat vegyenek maguknak. Már csak azt kellett megoldani, hogy a koporsók is ide kerüljenek és itt jött képbe a vasút.

alt

Az első időkben az illetékesek több alternatív megoldást is vizsgáltak, de arra jutottak, hogy nem lenne szerencsés az utasokkal egy vonaton koporsókat is szállítani és valahogyan azt is meg kellene oldani, hogy a különböző társadalmi osztályokból származó utasok se keveredjenek. Így jutottak arra a megállapodásra, hogy a hallottknak saját vonatra van szükségük, külön megállókkal így elkerülhető bármiféle probléma.

alt

A gyászszertartásokat is a vonaton tartották, így a kocsikat felosztották a három társadalmi réteg között (arisztokraták, középosztály és a szegények), valamint kétféle megemlékezést is igénybe lehetett venni, az egyik volt az Anglikán, a másik pedig egy nonkomformista (azaz nem anglikán) szertartás.

Az 57 perces utazás végén a vonat megérkezett a végállomásra, ahol két megállóhelyet alakítottak ki: a temető déli részén az Anglikánok számára és a temető északi részén a minden egyéb felekezet híveinek. Az állomás kápolnájában az első osztályon utazó halottak közül mindenki vallása szerint megkapta a gyászmiséjét majd megtörtént a temetés. Az állomáson a hozzátartozóknak lehetőség volt frissítőt vagy esetleg egy ebédet elfogyasztani mielőtt a vonat vissza vitte volna őket Londonba. A harmadosztályú halottaknak nem tartottak egyenként gyászmisét, őket csoportosan ravatalozták fel.

alt Brookwood Cemetery

A Necropolis Railway 1854-ben indult először útjára, de nem lett akkora siker mint ahogyan azt várták, ugyanis más vonattársaságok is ajánlottak hasonló szolgáltatást, akár közelebb is Londonhoz mint Woking. Húsz év alatt mindössze évente 3200 temetést szerveztek (azaz összességében 64 000-et). A vonal műköödésének azonban mégsem a kihasználatlansága vetett véget, hanem az hogy a második világháború alatt, 1941-ben a terminált bombatalálat érte, megsemmisítve a legfőbb kiszolgáló helyiségeket.

alt

Már az egykori terminálnak csak a homlokzata maradt meg, a temetőből a vonatsíneket felszedték és az egykori megállókat is elbontották.

  1. photo 1: assets.londonist.com

  2. photo 2: lh3.googleusercontent.com

  3. photo 3: s.hswstatic.com

  4. photo 4: www.chambre237.com

  5. photo 5: www.victorianweb.org

  6. photo 6: theholbornmag.files.wordpress.com

Benedek Ágota

Magyar idegenvezető Londonban. Ha velem sétálsz megmutatom London azon arcát amely az útikönyvekben nem szerepel, de izgalmasabb mint a ’hivatalos’ útvonal. :) www.facebook.com/idegenvezeteslondon

London

Subscribe to Idegenvezetés Londonban

Get the latest posts delivered right to your inbox.

or subscribe via RSS with Feedly!