A londoni National Gallery megújult festménye
Nem is olyan régen, a londoni National Gallery egy újabb kiállított festménnyel gazdagodott, mégpedig egy 15. századi Piero della Francesca darabbal.
Magának a National Gallery-nek a megalapítása az 1824-es évre esett, ekkor már nem lehetett tovább halogatni, hogy Londonnak legyen egy nagyszabású képtára, mely a köz tulajdonában van, ugyanis addig elsősorban csak magángyűjtemények engedtek betekintést a kincseik közé, de ennek a gyakorlatnak változnia kellett.
Az ország miniszterelnöke 1874 és 1880 között egy bizonyos Benjamin Disraeli volt, aki a történetben szereplő "The Nativity" (azaz A Születés") című kép megvásárlásával nagy port kavart. Sokan megkérdőjelezték ugyanis, hogy mi szükség volt egy nem túl jó állapotban lévő, befejezetlennek tűnő festmény megvásárlására, az adófizetők pénzéből.
Ha ide kattintasz, nagy felbontásban is megvizsgálhatod a szóban forgó festményt, melynek támája Jézus születése.
Piero della Francesca egy 15. századi olasz művész és matematikus volt, aki egy gazdag családban született, és főként egyházi és államilag megrendelt festmények készítőeként tette le névjegyét. A szóban forgó kép eredetileg privát megtekintésre készülhetett, mivel a dokumentumok szerint az a család házában Borgo San Sepolcro-ban Tuscany-ban volt kiállítva egészen addig, amíg 1825-ben el nem adták egy gyűjtőnek, majd 1874-ben a Nemzeti Galéria meg nem megvásárolta.
Amikor a kép Londonba érkezett, nagy volt a meglepetés, ugyanis a festmény meglehetősen rossz állapotban volt, elsősorban feltehetően a nem megfelelő tárolási körülmények miatt. A több részből álló festmény táblái megrepedtek, a festék helyenként lepergett és az évszázadok alatt rárakódott portól és piszoktól is meglehetősen amatőr módon próbálhatták korábban megszabadítani.
A National Gallery 2019-ben egy három éves project keretében komoly restaurálási munkálatokba fogott és 2022 év végére a kép a körülményekhez képest is meglehetősen jó állapotba került, még ha a korábban okozott károk egy része nem is javítható.
Magán a képen Jézus születése mintha csak Piero idejében és lakhelyén zajlott volna, és az akkoriban nagyon népszerű St Bridget-féle betlehemezésen alapul.
A háttérben az istálló, miközben Mária imádkozik, az angyalok énekelnek de a két pásztor és József háttérbe szorul. A halandók és a szentek közötti különbség hangsúlyossá válik a ruházatban és a megjelenésben is, a halandók napégettek és zordak, míg a szent emberek sápadt bőrűek és pompás ruhát viselnek.
A kis Jézus Mária köpenyének egy sarkán fekszik, körülötte a világos talaj a toszkán homokot jelképezi ahol növények alig nőnek.
A restaurálás előtti és utáni állapoto összehasonlítva a leglátványosabb változás a pásztoroknál látható, akiknek az arca a korábbi siketelen restaurálások következtében teljesen eltorzult. Az eredeti állapotot röntgenfelvételekkel tudták azonosítani, a felhordott festékréteg alatt.
Furcsamód a szamár is mintha átlátszó lenne a háttérben, ezt elsősorban a korábbi beavatkozások, a szakszerűtlenül eltávolított festékrétegek teszik.
A restaurálás azonban immár befejeződött, a kor legmagasabb technikai követelményeinek megfelelően, így 2024-ben, amikor a kép a National Gallery-be való érkezésének 150. évfordulóját ünnepli majd, teljes fényében ragyoghat.
A kép megtekinthető a londoni National Gallery 14A számú termében.
Ha szívesen sétálnál velem London titkos helyszínein, sohasem hallott történeteket hallgatva akkor küldj nekem egy üzenetet, beszéljük meg a részleteket. Persze akkor is írhatsz ha szívesebben követnéd az útikönyvek ajánlatát, azokhoz is vannak elképesztő történeteim. :) Ágota
Ha hasznosnak találod a változatos és izgalmasabbnál-izgalmasabb bejegyzéseket az "Idegenvezetés London" blogon és Facebook oldalon, akkor kérlek, támogass egy kávé árával, hogy még sokszor találkozhassunk legalább a képernyőn keresztül. www.buymeacoffee.com/agotabf