Ha Londonra gondolunk és azon belül is a Temzére, azon pedig egy hídra, akkor biztosan mindenkinek a Tower Bridge ugrik be először, habár a városban 32 másik híd is összeköti a folyó két partját. Ez a kiemelt érdeklődés azonban nem meglepő, hiszen a város egyik ikonikus épületéről van szó.

calvium.com

A 19. század végére a város keleti fele - azaz az East End - olyannyira zsúfolttá vált és kereskedelmileg is olyan kiemelkedő helyet kezdett elfoglalni a város történetében, hogy a mindenképpen szükség volt egy hídra, amely megkönnyítette a széles Temzén való átjutást. A szomszédságában áll ugyan a London Bridge, melynek történetéről korábban már írtam egy bejegyzést, (amit itt találhatsz: 'A híd amin egykoron laktak: London Bridge' valamint egy másikat is, az Amerikában található London Bridge-ről: 'Hogyan került a London Bridge Amerikába?'), de a város vezetése a Tower of London közvetlen közelébe is álmodott egy vízi átjárót.

technocrazed.com

A híd megépítése előtt ezen a részen egy alagúton, a Tower Subway-en keresztül folyt a forgalom, tehát a 19. század végére igazán szükségessé vált az újabb híd, de mert London számára a tengeri kapcsolat akkoriban a városon belülinél is fontosabb volt, így a parlament előírta, hogy a hídnak biztosítania kell a legnagyobb tengeri hajók és a nagy árbocos vitorlás hajók áthaladásának lehetőségét is.

A híd probléma megoldására 1877-ben megalakult a Subway Bizottság Sir Albert Joseph Altman elnökletével, akik nyilvános pályázatot hirdettek. Több mint 50 pályamű érkezett be, köztük egy építőmérnök Sir Joseph Bazalgette elképzelése is, melyet végül  Sir Horace Jones tervei alapján valósítottak meg.

Sir Horace Jones (1819–1887) / artuk.org

Magát a hidat 1887-ben el is kezdte építeni öt jelentős vállalkozó valamint 432 építőipari munkás és a munkálatok végül nyolc évig tartottak. A két hatalmas alappillér több mint 70 000 tonna betont tartalmaz és építésükkor a mederbe süllyesztették őket. A tornyok és járdák több mint 11 000 tonna acél felhasználásával készültek, melyet ezután Cornish gránittal és Portland kővel burkoltak a védelem és a megjelenés miatt.

pocketmags.com
twitter.com
twitter.com

A Tower Bridge híd méreteiről annyit, hogy hosszúsága 244 m, tornyai 65 m magasak, a felnyitható 61 m-es hídrész pedig a két torony között helyezkedik el. Ha szükséges, legfeljebb 86 fokos szögben lehet felnyitni a járófelületet, ennek a felnyitható hídrésznek a súlya több mint 1000 tonna, amit a szerkezet alig három perc alatt képes felnyitni. A két torony között a magasban található gyalogos hidak nem csak kilátóként, de stabilizáló elemként is szolgálnak, a folyó felett mintegy 44 m-rel ívelnek át.

twitter.com

A fenti folyosókat arra tervezték, hogy a híd felnyitása idején is folytatódhasson a gyalogosforgalom, habár 1910-ben lezárták ezt a részt. 1982-ben azonban újból megnyitották a folyosókat a nagyközönség számára, de ezúttal azzal a szándékkal, hogy egy kis múzeumot rendezzenek be a híd történetével kapcsolatban, de nem csak a Tower Bridge-ről találunk itt kiállítást, hanem a világ legszebb és legkülönlegesebb hídjairól is, így például egy táblát kapott a budapesti Lánchíd is.

weknowlondon.com
citycruises.com

1974-ben, az eredeti gőzgépes emelő mechanizmusa helyébe egy új, elektrohidraulikus hajtás-rendszer került, az eredeti rendszerből ma már csak a végső fogaskerekek vannak még mindig használatban, amelyek a híd felemelésében a mai napig részt vesznek.

A tradíciók szerint a hajók a mai napig elsőbbséget élveznek az autókkal szemben, nincs kivétel, így fordulhatott elő 1997-ben, hogy Tony Blair - akkori brit miniszterelnök - és Bill Clinton konvoja kettészakadt a híd felemelése miatt.

telegraph.co.uk

Ugyanakkor a 9 méter árbócmagasságú hajóknak 24 órával az érkezés előtt be kell jelenteniük átkelési szándékukat és a híd felemelése előtt a helyszínen kell lenniük, hgy megkaphassák a zöld jelzést. A tervezett felnyitások időpontját a következő linken megtalálhatjátok: 'A Tower Bridge felnyitásának hivatalos időpontjai'

A városi legendák alapján ha látjuk a híd felnyitását, az szerencsét hoz a számunkra. Köszönet a technikának, a következő linken élőben nézhetitek a hidat egy webkamerán keresztül, így könnyű lesz elkapni a nyitás pillanatát.